Šta je digitalni marketing? – Ultimativni vodič digitalnog marketinga za početnike

Odgovore na pitanja šta je digitalni marketing, zašto je danas neophodan i koji su benefiti online poslovanja pročitaćeš u ovom blog tekstu.
DJORDJE BANJAI DIGITALNI MARKETING

Tabela sadržaja

Definicija digitalnog marketinga

Najkraće, digitalni marketing označava sve aktivnosti koje se preduzimaju radi oglašavanja, promocije i prodaje proizvoda ili usluga jednog brenda na online platformama.

To znači da svaki put kada na Facebook-u naletiš na sponzorisan post, u inbox-u otvoriš e-mail sa promotivnim sadržajem ili ti na Instagram story-ju i Youtube-u iskoči video reklama – radi se o digitalnom marketingu.

Međutim, ovde nije reč samo o pop-up oglasima.

Pre plasiranja bilo kakve reklame, neophodno je da se odredi cilj marketinške strategije, istraži tržište, analiziraju potrošačke navike, lociraju problemi i potrebe potencijalnih klijenata, sprovede čuvena SWOT analiza ( baciš oko na prednosti i mane konkurencije).

U prevodu, moraš prethodno dati odgovore na pitanja:

  • Šta želiš da postigneš kampanjom?
  • Koja je tvoja ciljna grupa?
  • Da li im je tvoja usluga potrebna i korisna?
  • Gde i kakav oglas da plasiraš?
  • Koliko će te sve to koštati?

Sada, kada sam te istraumirao sa kompleksim koracima pre započinjanja digitalne kampanje, zgrabi piće po izboru i odahni jer ćemo zajedno preći sve stavke koje jedan početnik u digitalnom marketingu treba da zna.

Benefiti online poslovanja

šta je digitalni marketing

Hajde da vratimo film 10-ak godina unazad i prisetimo se kako smo se najčešće informisali o nekim proizvodima ili uslugama.

Za određeni brend biste čuli ukoliko ste gledali film na TV-u i tokom pauze pogledali reklamu ili ste čuli na radiju dok ste šetali ili ste zapazili bilbord tokom vožnje.

Kada bi vam trebao vodoinstalater, raspitali biste se kod rodbine ko je najbolji u gradu ili biste pozvali broj sa nekog letka koji vam je prethodno ubačen u sanduče.

Ono što je zajedničko ovim načinima oglašavanja jeste vremenska i prostorna ograničenost – da se nisi zadesio ispred bilborda ili da su tvoje sanduče preskočili, manje su šanse da bi bio obavešten za tu uslugu, tj. proizvod.

Ovakav vid reklamiranja se danas naziva tradicionalnim marketingom i on se odnosi na plasiranje reklama putem tradicionalnih kanala za oglašavanje ( TV, radio, novine, leci, bilbordi, plakati, …).

Digitalni marketing se pojavio kao rešenje ovih ograničenja. Njegova glavna prednost jeste ta što može da vam ponudi odgovarajuću uslugu u odgovarajućem vremenu i na odgovarajućem mestu.

Umesto da cimate tetku ili rovarite po fiokama da biste našli letak, jednostavno ćete danas pretražiti na Google-u i pronaći vodoinstelatera koji vam odgovara. Ne morate čekati reklame na radiju da biste se setili kako se zove brend odeće, već ga možete iste sekunde pronaći na društvenim mrežama.

Druga glavna prednost jeste ta što se razultati i efekti marketinških kampanja mogu preciznije izmeriti u digitalnom marketingu. Vi ne možete znati koliko ljudi je videlo vaš bilbord-oglas, niti da li im se svidela reklama na radiju. Međutim, možete znati koji je reach (doseg ljudi) vaše objave na Instagramu, kao i ko je lajkovao vaš sponzorisan post na Facebook-u.
Vaša poruka na Twitter-u će dobiti share ako se dobro primi, a adekvatan profil na LinkedIn-u više upita.

Osnovni benefiti digitalne strategije u online poslovanju su:

  • Veći reach – vaše usluge/proizvodi mogu doći do većeg broja ljudi putem interneta
  • Efikasnije targetiranje – dolaziš do ciljne publike koja je zaista zainteresovana za ono što nudiš (iz potencijalne ih pretvaraš u lojalne kupce)
  • Podizanje svesti publike o brendu
  • Merljivi efekti – pomoću alata za digitalni marketing možeš znati u svakom momentu da li je i koliko je uspešna tvoja kampanja
  • Isplatljivije poslovanje – reklamiranje na društvenim mrežama je znatno jeftinije i delotvornije od oglašavanja tradicionalim medijima

Postoji polemika kod marketara da li je bolje zapostaviti tradicionalni način reklamiranja i preći isključivo na online. Ako mene lično pitaš, mislim da je skroz u redu da se ponekad poslužiš „starim“ načinom kako bi razbio dinamiku, ali isključivo ukoliko ti to neće biti primaran način poslovanja.

Tokom leta na svakom koraku ćeš naleteti na Bonatti bilbord, ali to im nije jedini i najvažniji vid oglašavanja – veliku pažnju posvećuju zapravo Instagram digitalnom marketingu jer im je tamo ciljna publika.

Okej, sad kad imaš sliku o tome šta je digitalni marketing i zašto se koristi, ajde da vidimo kako se koristi.

Osnovna podela digitalnog marketinga

Možda ćeš morati po još jedno piće, jer ćemo sada preći svaki element od kojih je sačinjen digitalni marketing.

Ajde da ih najpre sve navedemo:

  • Marketing na društvenim mrežama
  • SEM
  • SEO
  • PPC
  • Content Marketing
  • E-mail Marketing

Marketing na društvenim mrežama

digitalni marketing instagram

Social Media Marketing (SMM) ili reklamiranje na društvenim mrežama je, kao što samo ime kaže, oglašavanje i predstavljanje vaše kompanije pomoću online platforma kao što su Instagram, Facebook, TikTok, LinkedIn, Twitter

Cela zamisao ovog vida promovisanja jeste da dođeš do šire mase ljudi koja je tvoja ciljna grupa, da izgradiš zajednicu i stekneš njihovo poverenje.

Skrolovanje društvenih mreža je postala naša svakodnevna rutina. Statistika kaže da u Srbiji 3,7 miliona ljudi koristi društvene mreže svaki dan. Broj ljudi do kojih možete dopreti pomoću Facebook oglasa u Srbiji je 3 miliona, a digitalnim marketingom za Instagram do 2,1 milion (izvor data reportal). Ovo su brojke koje su u konstantnom porastu i ukazuju na ogroman potencijal društvenih mreža za proširenje poslovanja.

Društvene mreže su idealna podloga da zaista upoznaš svoje klijente i stekneš uvid u njihove probleme i dnevne poteškoće. Na taj način znaćeš tačno kome i kako da ponudiš svoju uslugu kao rešenje problema, uočiš greške koje si ranije pravio prilikom reklamiranja i bolje se pozicioniraš na tržištu.

Takođe, moraš imati na umu da ove platforme ne služe samo za oglašavanje, već ti pružaju mogućnost da publici plasiraš i edukativni sadržaj. Tvoj content treba da sadrži tzv. 3E (triple E) : edukaciju, emociju i entertejment.

Marketing na društvenim mrežama možeš raditi na 2 načina:

  • besplatno (kada algoritam sam prepozna kvalitet tvoje objave, videa, reels-a i organski ga preporučuje korisnicima)
  • možeš uplatiti određen novčani iznos i tako promovisati (ovde nije reč samo o boost dugmetu, već o digitalnim alatima kao što je npr. Ads Manager pomoću kog možeš da izvršiš selekciju publike i plasiraš reklamu pravim ljudima)

SEM – Search Engine Marketing

alati za digitalni marketing

SEM marketing se odnosi na bilo kakvo reklamiranje na pretraživaču. Ovo znači da je on zadužen za vašu vidljivost na internetu kada neko traži usluge iz vaše branše. Da li će vaš websajt iskočiti na Google-u kada neko kuca ključnu reč (keyword) vezanu za vaše poslovanje i koliko će ljudi posetiti sajt zavisi od ovog elementa digitalnog marketinga.

Ovo se postiže kombinovanjem SEO Marketinga i PPC Marketinga, a o njima pričam sledeće.

SEO optimizacija

digitalni marketing definicija

Search Engine Optimisation ( ili kako ljudi vole da kažu SEO optimizacija) je tip marketinga koji služi za bolje pozicioniranje vašeg web sajta na pretraživaču.

Delimičan odgovor na ono čuveno pitanje „kako da budeš prvi na Google-u“ daje upravo SEO Marketing.

Pomoću ključnih reči (keywords) i različitih alata za digitalni marketing, možete se bolje rangirati na pretraživaču i tako lakše dopreti do potencijalnih klijenata. Osoba će pre verovati organskim pretragama i rezultatima, a Search Engine Optimisation će se postarati da vaš content na taj način do njih i dopre.

Postoje:

  • Tehnički SEO – odnosi se na optimizaciju samog websajta i posepešuje njegove preformanse
  • Link building – podrazumeva prikupljanje različitih linkova koji će ljude preusmeriti na tvoj sajt i tako mu povećati saobraćaj i vidljivost

PPC Marketing

digitalni marketing ppc

Ukoliko želite da imate saobraćaj na vašem websajtu uvrstite Pay-Per-Click (PPC) vid marketinga. On dovodi ljude na određenu stranicu tako što su oni kliknuli na link koji ste vi naveli u nekom vašem postu ili baneru ( a koji ste prethodno platili).

Pomoću njega, dakle, vi plaćate da imate veći promet ljudi na sajtu ili nalogu na društvenim mrežama, veći broj lajkova, video pregleda i slično. Pored toga što povećava engagement (interakciju publike), Pay Per Click se koristi i za povećanje prodaje ili drugih konverzija, kao i prikupljanju lidova (potencijalnih klijenata) jer je to najisplativiji i najefikasniji oblik marketinga na internetu.

Kako bi postavio ovakvu kampanju, koriste se posebni alati za digitalni marketing poput Google Ads-a ili Facebook Ads-a.

PPC Marketing je vrlo koristan ukoliko želite da dođete do veće publike i odličan je za prikupljanje informacija o korisnicima. Možete imati uvid u demografiju, interesovanja, starost i način ponašanja ljudi koji su kliknuli na vašu reklamu, što znači da možete preciznije da odredite šta im se sviđa, koji su im afiniteti,…

Content Marketing

kako naučiti digitalni marketing

Content Marketing je jedan od veoma bitnih komponenti digitalnog marketinga i on se odnosi na kreiranje strategije za pisanje i pozicioniranje vaše reklame, posta, blog teksta.

Cela poenta ovog tipa marketinga jeste da kreira priču koja prodaje, ali sa istinitim i pravovremenim informacijama (znači nema muljanja i uvijanja). Njegova svrha je da iskristališe ono za šta se vaša kompanija zalaže i pojasni ono što nudite.

Često se mešaju termini Content Writer i Copy Writer.

Content Writer je osoba koja kreira sadržaj za društvene mreže, web sajtove, e-mail kampanje, dok je Copy Writer osoba koja piše prodajne tekstove za oglase (kada recimo vidite sponzorisan post na Instagramu i ispod njega opis).

Ukratko – Content Writer informiše, Copy Writer prodaje.

E-mail Marketing

alati za digitalni marketing email marketing

Postoji mit da je E-mail marketing izumreo i da je danas to čisto trošenje vremena, ali ja se nikako ne bih složio sa tim.

Većina misli da se on svodi na slanje onih iritantnih mail-ova sa caps lock naslovima koji obavezno imaju 5 emoji vatrica i glase „ EKSLUZIVNO! AKCIJA DO KRAJA DANA“, ali to je daleko od realnosti.

E-mail marketing može da bude veoma moćno sredstvo u rukama jednog marketara koji zna kako da kreira adekvatnu strategiju. Glavna prednost ovog elementa digitalnog marketinga jeste ta što vam otvara mogućnost da uspostavite direktnu komunikaciju sa klijentima i ostvarite ličniji odnos.

Možete se služiti različitim tehnikama kako biste interagovali sa vašom publikom:

  • Slanje newsletter-a – koristi se kao informator o vašem radu/poslovanju, izveštavate klijente o tome šta nudite
  • Mail dobrodošlice – ovo su mail-ovi koje šaljete kada se neko subscribe-uje (pretplati) na vaš kanal/websajt
  • Mail zahvalnice – šalje se kada neko kupi naš proizvod/uslugu ili se prijavi za neki događaj koji smo organizovali
  • Mail aktuelnosti – obaveštavate publiku o specijalnim akcijama, popustima, povoljnostima i slično

Za slanje email kampanja se koristi neki CRM (Customer relationship management) softver, koji vrši selekciju vaše baze kontakata, daje vam informacije o tome koliko je ljudi otvorilo vaš mail, koliko je kliknulo na link, koliko je preskočilo…

Kako naučiti digitalni marketing?

Nadam se da se trenutno ne hvataš za glavu i misliš da nema teoretske šanse da savladaš sve ovo, jer to zaista nije slučaj.

Kao što možeš da vidiš, digitalni marketing je sastavljen o nekoliko različitih komponenata i nije realno da se jedna osoba bavi svim. Za svaku od njih postoji specijalista koji je proveo određeno vreme usavršavajući jednu njenu tehniku.

Upravo to treba i ti da uradiš.

Ukoliko želiš da se baviš digitalnim marketingom, razmisli koji deo nje ti najviše leži ili te najviše zanima. Ukoliko voliš da pišeš, Content Marketing i Email Marketing su idealani za tebe. Ako te zanimaju Social Media možda je posao Community Managera prava stvar za tebe. Ukoliko voliš da istražuješ, mogao bi da se oprobaš u SEO Marketingu, a ukoliko voliš strategije i analize, tu je PPC.

Tutorijale za početnike uvek možeš pronaći na YouTube-u i tako steći dobru podlogu za dalje usavršavanje.

Nakon toga, možeš upisati kurs digitalnog marketinga ili potražiti praksu u digitalnoj agenciji kako bi vežbao ono što si naučio.

Ukoliko te zanima kako da savladaš digitalni marketing na Instagramu, možeš proučiti i moj e-book „Ultimativni vodič kroz instagram prodaju u kom ću ti pokazati step-by-step korake kako da savladaš reklamiranje na društvenim mrežama.

Vodic kroz instagram prodaju

Na šta se treba fokusirati kada želiš da kreiraš digitalnu kampanju?

  1. Nemoj samo da prodaješ, već ponudi – za dobar i održiv biznis važno je da svojim klijentima ponudiš kvalitetnu uslugu. Niko ne voli agresivan tip marketinga koji samo insistira da kupiš proizvod, a ne mari za to da li je taj proizvod rešenje tvog problema
  2. Izvrši selekciju – ovo se nadovezuje na prethodnu stavku i pod ovim mislim na to da treba prvo da istražiš ko su ti ljudi kojima je tvoja usluga korisna
  3. Upoznaj svoju publiku – dobra interakcija sa publikom će ti pružiti uvid u to kako treba da organizuješ poslovanje. Dobićeš informacije o tome šta tvoji klijenti preferiraju, sa kakvim problemima se susreću, šta im se sviđa, a šta ne i kako se ti tu uklapaš
  1. SWOT analiza – pre nego što bilo šta reklamiraš, istraži najpre tržište. Pogledaj ko ti je konkurencija, koje su njene prednosti (strenghts), mane (weaknesses), kakve mogućnosti možeš da iskoristiš (opportunities) i koja su glavne pretnje tvom poslovanju (threats)

Da li se isplati digitalni marketing?

Da ti ne dužim previše priču – ITEKAKO.

Veoma je važno da prihvatiš i usvojiš činjenicu da se danas sve okreće ka digitalnoj sferi. Tehnologija se konstantno razvija i napreduje, a u skladu sa tim se i naše navike i potrebe menjanju.

Većina ljudi danas se informiše putem interneta. Istraživanja nam pokazuju da svaki peti korisnik u Srbiji već uveliko napušta tradicionalni način informisanja preko TV-a i štampe, jer čak i ti mediji imaju svoja online izdanja ( izvor statistike – FPN za BBC).

U poslednja 3 meseca 2021. godine 43% korisnika je kupilo robu preko interneta, a ta cifra će se samo sa godinama povećavati.

Ovo ukazuje na to da postaje neophodno da svoj biznis digitalizuješ jer ćeš u suprotnom zaostajati ili još gore – bićeš zanemaren.

Ali ne brini se, nikada nije kasno početi sa online oglašavanjem, a verujem da sad znaš koje korake treba da preuzmeš kako bi unapredio svoj biznis.

Ukoliko želiš da svoje poslovanje podigneš na veću lestvicu i okušaš se u digitali, moj tim i ja smo tu da ti u tome pomognemo. U svojoj dosadašnjoj karijeri sam edukovao preko 300 vlasnika malih i mikro biznisa na našim prostorima. Zakaži sastanak i rado ćemo saslušati tvoje ideje, i ujedno dodeliti savet kako da svoje poslovanje unaprediš.

 

FAQ

Da li se ulaganje u digitalni marketing isplati?

Na ovo pitanje ću vam odgovoriti ovako - da li se isplatilo 2011. uložiti 1000eur u bitcoin? Odgovor je i više nego jasan!

 

Digitalni marketing je grana marketinga koja je godinama unazad najzastupljenija, te su svi njegovi kanali daleko posećeniji, gledaniji i drže više pažnje korisnika nego bilo koji drugi vid medija.

U skladu sa time, da bi biznis bio uspešan neophodna je njegova prisutnost onlajn. Tako da, ulaganje u digitalni marketing mora da se isplati, a njegovo izbegavanje može dovede do velikih gubitaka u biznisu.

Koliko treba ulagati u digitalni marketing?

Ukoliko tvoj biznis posluje B2B (business to business) u tom slučaju je dovoljno izdvojiti 5% ukupnog prometa, očekivani promet novca je veći jer radiš sa drugim firmama pa samim tim količina budžeta lako može biti veća.

Ukoliko tvoj biznis posluje B2C (business 2 customer), potrebno je da taj procenat bude veći. Neki iznos koji će ti sigurno pružiti dobre rezultate (ukoliko je budžet naravno dobro optimizovan) iznosi 10-20%.

Međutim, godinama u nazad, posebno biznisima koji su koncipirani na onlajn prodaju, ceo biznis zasniva se isključivo na marketingu, pa je čest slučaj da vlasnici biznisa daleko više od 20% prometa u marketing zarad skaliranja biznisa i unapređivanja prodaje.

Koliko je potrebno izgraditi brend kroz digitalni marketing?

Ovo je veoma individualno - nekome treba 10 meseci, a nekome 10 godina. Međutim, prilikom postavke brenda potrebno je gledati kako će vaše aktivnosti uticati na brend u rasponu od 5 godina i gde će ga dovesti.

Što dalje gledate, lakše ćete znati da li ste na dobrom putu ili ne.

Najbolji savet za digitalni marketing za početnike?

Ovde se treba usmeriti na 3 različite stavke:

  • Pazi od koga učiš - internet je prepun polovičnih ili netačnih informacija, zato pažljivo biraj osobu koja će ti prenositi znanje i iskustvo
  • Kursevi i knjige su tu da skrate put - guglanje je super, ali ako želiš sve na jednom mestu kupi kurs ili knjigu (ebook). Praktični su i sažvakani, a to štedi puno vremena. (I ovde primenjuješ prvo pravilo od gore)
  • Sve što naučiš moraš da vežbaš - džabe svo znanje ako nema prakse. Praksa, praksa, praksa...

Kako je najbolje učiti digitalni marketing?

Koraci za koje ja lično verujem da će ti u ovome mnogo pomoći su:

  • informiši se o više različitih oblasti u digitalu
  • za svaku oblast pokreni neki svoj projekat i testiraj da vidiš kako se rade bar osnovne stvari
  • Da li ti se nešto dopada?
  • Čim nađeš ono što ti leži - FOKUS SAMO NA TO!
  • Prekopaj nebo i zemlju, idi do 10. strane gugla dok ne nađeđ sve što te zanima. Kupi kurseve, uloži u mentore i razvijaj svoj projekat. Prijavi se za praksu u agenciji ili testiraj samostalno sve što ti pada na pamet.
  • Za 2-3 godine ćeš kidati - veruj mi ;)

Autor

STRUČNJAK ZA DIGITALNI MARKETING

Digitalnim marketingom se bavim više od 6 godina i u svojoj dosadašnjoj karijeri sam imao prilike da radim sa nekim od vodećih regionalnih i međunarodnih, korporativnih klijenata.