Čak su i ptice na grani postale svesne da je u ovoj godini neophodno da se tvoj biznis oglašava na internetu i da njegova uspešnost u velikoj meri zavisi od vidljivosti na društvenim mrežama. Ako izuzmemo biznise koji rešavaju problem velike urgencije i za koje se direktno gugla, a ne traži na mrežama (npr. šlep služba ili serviser za klimu) Instagram je postala platforma koju maltene svako bira kada želi da oglašava svoj biznis.
Upravo iz tog razloga, za tebe sam pripremio 8 saveta koji će ti pomoći da bolje razumeš Instagram, njegove korisnike i dobro postaviš svoje aktivnosti.
1. Prvi utisak je veoma važan za instagram marketing
Kada ti neko sleti na poslovni insagram nalog, neophodno je da da sve izgleda profesionalno, uredno i skladno. Neke od najčešćih grešaka sa kojima se susrećemo pre nego što preuzmemo profile od novih klijenata su sledeće:
- profil nema sadržaja
- profil ima previše irelevantnog sadržaja
- nema vizualnog identiteta
- na profilu sve izgleda šareno i neskladno
- Loše sređeni opis, istaknute ikonice kao i neupečatljiva profilna fotografija
Dakle, sve ovo što sam gore sada naveo direktno utiče na iskustvo novog korisnika koji dođe na tvoj profil, a ukoliko želiš da tvoj instagram marketing bude učinkovit i da zbog njega dobiješ nove klijente potrebno je da za početak prvo ovaj deo profila središ.
A šta je tačno potrebno ovde uraditi:
Ispuni profil dobrim sadržajem
Edukacija je uvek dobrodošla! Naravno, ukoliko prodaješ kopačke nećeš svaki dan objaviti carousel na temu „5 najboljih modela kopački za fudbal u 2021.“ ali je svakako dobrodošlo da bar jednom ili dvaput u mesecu ispričaš tako nešto. Za profile koji prodaju usluge, npr. škole jezika, knjigovođe ili fitnes treneri, je od velikog značaja da rade ovakve stvari, jer se pomoću njih gradi poverenje i ostavlja upečatljiv utisak.
Kreiraj vizualni identitet
Kada kažem kreiraj, ovde uvek mislim da je bolje angažovati dizajnera da to uradi umesto nas. To su ljudi koji su svoj fokus usmerili da nauče kako je najbolje da nešto izgleda baš za nas. Naravno, ukoliko to želiš ipak samostalno, postoji velik broj blogova i profila koji će ti pomoći kako da naučiš osnovne stvari o dizajnu. Ukratko:
- Odluči se za 2, maksimalno 3 boje (obavezno skladne, prema paleti boja)
- Pronađi 1, eventualno 2 fonta koja koristiš (obavezno da su komplementarna)
- Kroz svaku objavu provlači svoje boje i uči ljude da si to ti
Napiši dobar opis profila
Opis nije ono što prodaje, ali je definitvno ono što će pomoći kupcu da odluči da li želi da se zadržava na tvom profilu ili ne. Ovde je važno u kratkim crtama istaći po čemu si baš ti bolji od svojih konkurenata, a detaljno o svemu tome sam pisao u zasebnom blogu. Više o pisanju opisa za profil možeš pročitati klikom na link ovde.
Profilna mora da bude jasna, a ikonice usklađene sa bojama profila
Ukoliko vaš profil zastupa neku firmu, na profilnoj je potrebno jasno istaći logotip firme. Koristite samo amblem, bez teksta kako bi on bio što prepoznatljiviji. Ipak, ukoliko profil zastupa lični brend, u tom slučaju je veoma važno istaći svoje lice. Ljudi moraju to da prepoznaju i povežu sa tobom, u suprotnom profilna neće biti efikasna i neće ostaviti utisak.
Pored profilne, ono što takođe utiče na celokupnu percepciju o profilu jesu „higlights“, odnosno istaknute ikonice koje su potrebne da bi korisnike navodile kroz tvoje aktivnosti. Ako bi na svoj instagram posmatraš kao na lending stranicu, ikonice bi bile kategorije u navigaciji sajta – dakle, ono najvažnije što je potrebno da neko vidi kada ga poseti.
2. Budi dosledan u postavljanju sadržaja
Ukoliko na svoj poslovni profil objavljuješ objavu jednom u mesec dana, ili eto tek tako radi reda, nećeš osetiti benefite koje instagram može da ti pruži. Da bi te algoritam „zgotivio“ i počeo tvoje objave da prikazuje većem broju korisnika, ili barem većem broju korisnika koji te prate a ne vide tvoje objave, potrebno je da budeš redovan sa aktivnostima.
A šta to znači?
Za početak osmisli plan bar 30 dana unapred. I kad kažem plan, tu ne mislim samo na teme za carousel objave, nego na plan svega što je povezano sa tvojim instagram marketing aktivnostima.
- odredi kada i koliko objava nedeljno imaš
- odredi teme za svaku objavu unapred
- osmisli story-e i teme unapred
- odredi kada i koliko ćeš objavljivati story-e
- odredi kada ćeš imati lajvove (ovo je poželjno posebno ako prodajete digitalne usluge)
3. Nemoj samo da nudiš
Odmah da se razumemo, ovde ne znači da ne istaknete svoju ponudu i ne pozivate ljude na akciju, ali nemojte samo objavljivati sadržaj koji doslovno viče „kupi od mene, ostavi mi lovu“.
Ovde je važno da kroz sadržaj suptilno nudite svoje proizvode, usluge i stičete poverenje svojih potencijalnih kupaca, posebno ukoliko vam je budžet ograničen i ne možete mesečno da izdvojite 10.000 evra na budžet za reklame.
Agresivan pristup donekle radi i ukoliko prodajete nešto, ovo vam može raditi posao ali će u nekom trenutku da se pojavi konkurent koji tu radi na gore naveden način, i bez preterivanja – razbiće vas!
Pazite se autentičnih profila koji su „čudni“, drugačiji i nesvakidašnji – oni iskaču iz kutije i zapravo pomeraju granice.
4. Definiši unapred ko su ti potencijalni kupci – odredi avatara
U svakoj Instagram marketing strategiji je neophodno da jasno definišeš kome se obraćaš. Dakle, potrebno je da znaš ko su tvoji kupci, da bi mogao da im ponudiš svoj proizvod kao rešenje nekog njihovog problema, i to je neophodno da uspeš da im objasniš. Znači, ne prodaješ proizvod ili uslugu, nego nudiš nekome potrebno rešenje.
I sad se postavlja pitanje: „Okej, ali kakve to ima veze sa definisanjem potencijalnih kupaca unapred?“
Pa velike, jer od toga zavisi na koji način ćeš da im se obraćaš, kako komuniciraš sa njima i na koji način im šalješ potrebne poruke. Ovde je neophodno znati ko su oni, koliko godina imaju, čime se bave, koliki su im prihodi, koje su im navike na internetu i van njega i još mnogo drugih sitnih detalja.
O tome kako da definišeš svoje kupce i unaprediš poslovanje uz pomoć Instagram marketinga i prodaje sam detaljno pisao u svom e-booku.
U njemu možeš pronaći 140 strana korisnog sadržaja koji te sprovodi kroz neophodne korake pre pokretanja i tokom vođenja instagram marketing strategije sa ciljem poboljšanja prodaje. Više o mom „Ultimativnom vodiču kroz Instagram prodaju“ možeš pročitati ovde .
5. Pronađi mikroinfluensera u svojoj niši i poboljšaj Instagram marketing
Okej, do sada su svi upoznati sa time da su influenseri ljudi od uticaja na društvenim mrežama koji su oko sebe okupili veliki broj pratilaca i prožimaju veliku pažnju korisnika. Ali, koliko pažnje ste do sada obraćali na mikroinfluensere? Da li znaš koliko je njihova reklama efikasna i koliko oni zapravo mogu da doprinesu tvom biznisu?
Za one koji nisu upoznati sa terminom, mikroinfluenser predstavlja takođe osobu od uticaja na društvenim mrežama, ali zbog prirode teme i sadržaja koju obrađuje, ta osoba je ograničena na određen broj ljudi koje interesuje ta tema.
Neki od odličnim primera mikroinflunesera su Milan Trbojević (poreski savetnik, pokretač bloga ft1p.rs), Šulja Brothers Fitness (fitnes treneri i psiholozi), Eau de Viktor (parfemski stručnjak), RIO priče sa putovanja (travel vloger i bloger).
A zbog čega su profili poput ovih važni?
Upravo zato što okupljaju velik broj istomišljenika i fanova jedne teme oko svog profila. Zamisli da se na tržištu pojavi neki program koji rešava problem uplaćivanja pazara za preduzetnike – ko će ovo bolje izreklamirati, Ognjen Amidžić ili Milan Trbojević? Logično, Milan Trbojević jer, iako ga prati daleko manje ljudi od Ognjena Amidžića, mnogo bolje zna tematiku ovog problema i povrh svega, prate ga isključivo ljudi koje interesuje porez i koji zaista imaju ovaj problem. Ognjena verovatno prati populacija koja ne zna ni šta je porez.
Isti ovaj primer možemo preslikati i na ostale primere koje sam naveo, a ti sam procenite ko će biti pravi odabir za tvoj profil. I da, nemoj se iznenaditi ukoliko ti neki mikroinfluenser traži mnogo više novca za reklamu od neke „meme“ stranice – taj influenser zna ko ga prati, zna kakva mu je publika i svestan je da može da ti doprinese.
6. Spominji usluge i proizvode više od jedanput
Kada je reč o Instagram prodaji, veoma je važno da u svoje objave uvrstiš ponudu, suptilno i neagresivno, tako da ih možeš često provlačiti i promovisati. Kupci ne vole kada ih stalno zasipaš informacijama o proizvodima ili uslugama, pa je u tom smislu neophodno da budeš pažljivi i svoju ponudu plasiraš na pravi način. A kako?
Kroz adekvatne pozive na ackiju!
Ukoliko npr. kreiraš carousel objavu sa ciljem da prodaješ neke usluge (npr. časove matematike za studente) potrebno je da ljude privučeš i pridobiješ njihovu pažnju, ali i poverenje (ono o čemu pišem u celom tekstu). Dakle, pre nego što počneš da pričaš o svojim uslugama, prvo je potrebno da kupcima daš nešto vredno čitanja.
Ako se već držimo časova matematike, uzećemo ovaj primer: 5 NAJVAŽNIJIH FORMULA IZ TRIGONOMETRIJE
Kroz ovu objavu potencijalnim učenicima objašnjavaš šta je ono minimalno da bi dobili bar 6, i tek na kraju ih pozivaš na akciju.
Poziv na akciju bi u ovom slučaju mogao da glasi: Ukoliko nisi siguran da ćeš položiti ispit u ovom semestru, ja ti u tome mogu pomoći! Javi mi se u DM i zakaži čas i kom ćemo otkloniti sve tvoje nedoumice.
Da bi se neko odlučio na kupovinu, prosečan korisnik na društvenim mrežama prvo pregleda proizvod minimalno od 2 do 4 puta, zato je važno da često u pozivima na akciju spominješ svoje usluge i proizvode, te u tom smislu za tebe nema zime.
Ovaj koncept provereno radi posao, a od tebe se očekuje da ga samo prilagodiš svom biznisu i svom sadržaju (ista pravila važe za fotografije, video objave, carousel objave itd.)
7. Redovno koristi story i komuniciraj sa ljudima
I ovde dolazimo do onog glavnog pitanja – snimati se za story ili ne?!
Ukratko, moj odgovor je da, ali ukoliko se vi neprijatno osećate pred kamerom i prosto nemate dovoljno samopouzdanja da se odlučite na takav korak, to je sasvim u redu. Međutim, ovaj deo priče je usmeren na svakoga ko nema problem da se pojavi na svom profilu i otvoreno priča o onome što nudi.
Ovde ćemo se dotaći još jednog primera kako se radi uspešna promocija i zbog čega je ona važna – za primer ćemo uzeti moje, pre svega drugare, a pored toga i klijente koji su zahvaljujući svojim story objavama doslovno rečeno razvalili sa prodajom ebook-a.
U pitanju je ekipa sa profila @suljabrothers.fitness koje sam gore već spominjao. Iako dele vrhunske savete za treniranje, recepte i motivišu svoje buduće kupce transformacijama aktivnih klijenata, redovni su na story-u profila i redovno komuniciraju sa pratiocima putem njih.
Na taj način, oni su suptilno svoje kupce ubedili da je njihov proizvod odličan, i kada se pojavio na tržištu desio se bum!
Nakon što su najavili na story-u da je ebook pušten u prodaju i predstavili sve benefite koje on donosi, desilo se sledeće:
Ogromna potrašnja i velik broj prodaja digitalnog proizvoda koji im dolazi kao pasivan prihod – pa gde ćeš lepše?
8. Kreiraj Instagram shop
Ukoliko imaš onlajn prodavnicu i baviš se eCommerce-om, Instagram shop ti može pomoći prilikom unapređivanja prodajnih aktivnosti. Najbolji način da shop kreiraš je da svoj sajt preko dodataka kao što su „pixel caffeine“ ili „facebook for woocommerce“ (ukoliko ti je prodavnica kreirana na wordpress platformi) povežeš sa Facebook-om i uz pomoć „kataloga proizvoda“ to završiš. Naravno, ove aktivnosti nisu baš jednostavne, tako da ukoliko nisi siguran kako to da uradiš najbolje je da kontaktiraš osobu koja to može uslužno da uradi za tebe.
Prednost ovoga je što možeš da podesiš da se, kada god ubaciš novi proizvod na sajt, on po automatizmu ubaci i u tvoju instagram prodavnicu.
Ukoliko ovo ne umeš da uradiš, ili ne znaš koga bi kontaktirao, postoji i opcija u kojoj možeš samostalno da kreiraš shop – proizvod po proizvod. Malo je naporno i dosadno, ali je i dalje izvodljivo. Za ovo je takođe neophodno da imaš sajt, jer instagram shop nije moguće pokrenuti bez sajta, a čak ni to nije garancija da će shop biti odobren od strane Instagrama, jer shop ceo shop mora da se uklapa sa „commerce“ pravilima koje ova platforma propagira.
Koje su prednosti Instagram shop-a?
Osim što nudite instant prodajno iskustvo bez da korisnici treba da napuste Instagram, otvaraju se mogućnosti označavanja proizvoda na fotografijama koje objavljujete. Takođe imaš opciju da biraš da li želiš da kupac svoju kupovinu završi na Instagramu, ili da to završava na sajtu, što je odlično ukoliko neko želi da vidi detaljnije tvoju ponudu kroz kategorije i dobro sortiran asortiman proizvoda koje nudiš.
Zaključak
Iako sam ja velika pristalica prodaje putem sajta, svakako je neophodno da budete aktivni i na drugim kanalima komunikacije. U tom smislu, instagram marketing mora da bude dobar, promišljen i precizan.
U tom smislu, evo ga kratak rezime:
- Neophodno je ostaviti dobar prvi utisak
- Neophodno je biti dosledan
- Deli vrednost, nemoj samo da nudiš
- Unapred definiši kome se obraćaš
- Oglašavaj se putem mikroinfluensera, uopšteni influenseri su precenjeni
- Spominji svoj proizvod ili uslugu često
- Budi aktivan na story-u, važno je!
- Kreiraj instagram shop