Drštvene mreže su u poslednjih 10 godina malo po malo zavirilivale u naše živote, dok ih najzad nisu preuzele. Čak 4 miliona korisnika je svaki dan aktivno na društvenim mrežama u Srbiji, što je pokazatelj njihovog potencijala i potrebe za marketingom na istim.
Pored same činjenice da zapravo dve trećine stanovnika na Balkanu svakodnevno konzumira sadržaj na Facebook-u, Instagramu, LinkedIn-u i TikTok-u, ne smemo zanemariti to da je cela situacija oko pandemije veoma povoljno uticala na razvoj internet trgovine, i da se u ogromnoj meri sve preselilo na onlajn poslovanje. Nažalost, prinuđenim putem smo došli do toga da je danas profesionalno vođenje društvenih mreža neophodno kako biste došli do efikasnih rezultata u svom biznisu.
Proces revolucije zahvatio je kompletno internet poslovanje, a digitalni marketing je to morao temeljno da isprati, obzirom da se svakog dana rađa sve više i više biznis profila čije poslovanje se bazira baš na društvenim mrežama.
A ako i dalje niste sigurni u to koliko društvene mreže imaju uticaja na naš život, bićete uvereni nakon ovih podataka:
- Facebook koristi preko 1.8 milijardi korisnika dnevno
- Na mesečnom nivou, 854 miliona korisnika uđe na Instagram svaki dan
- Prosečna aktivnost korisnika na društvenim mrežama je 2h i 29 minuta svakog dana
Koje prednosti nam donosi profesionalno vođenje društvenih mreža uz temeljnu strategiju:
- Kvalitetnije i bolje povezivanje sa svojom publikom i potencijalnim kupcima
- Povećavanje broja upita i broja kupaca
- Dolazak do nove publike i širokog auditorijuma
- Povećanje poseta na sajtu
- Povećavanje zastupljenosti i podizanje svesti o vašem brendu
Sada kad znamo koji su to benefiti, bacamo se na one aktivnosti koje će nam zapravo doneti rezultate.
1. Zacrtaj jasno svoj cilj
Plan i cilj su kao temelj na kući – znači bez toga se ne može. Kada znaš šta želiš i kako to da dobiješ, onda i nije tako teško stići do cilja, zar ne? Vođenje društvenih mreža mora imati svoju svrhu. Za bolje rezultate, predlaže se zapisivanje ciljeva i svrhe, a sve u cilju vizualizacije i lakše percepcije o potrebnim aktivnostima.
Kako postaviti realne ciljeve u vođenju društvenih mreža:
- Koristi brojeve (primer: dostići 1000 pratilaca na instagramu)
- Postavi krajnji rok (do kraja meseca, kraja godine)
- Budi precizan i gađaj u centar – uopštene stvari su precenjene i način vođenja društvenih mreža se drastično promenio u odnosu na pre 2, 3 ili 4 godine. Potrebno je jasno definisati ko su vaši kupci, u kojoj su niši i na koji način želite da dođete do njih.
2. Precizno odredi ko je tvoja publika i uvek je dodatno istražuj
U 2021. godini je neophodno da imate publiku koja je zainteresovana za vaše proizvode i sadržaj koji imate da ponudite. U tom smislu, neophodno je da precizno odredite kome se obraćate i znate ko je vaša publika pre nego što krene sa aktivnostima na društvenim mrežama.
Suština ovoga je veoma jednostavna, a to je da je zaista krucialno da poznajete svoju publiku, znate koje su njihove potrebe, želje, kakvi problemi ih muče i da na osnovu svega toga ponudite rešenja na te probleme, odnosno odgovorite na njihove potrebe i želje.
A kako to da uradite i šta je neophodno da biste razumeli publiku:
- Obujte cipele svog kupca (istražite koji su njihovi problemi i šta im zapravo treba).
- Detaljno istražite način na koji razmišljaju i kako se ponašaju.
- Obratite pažnju na to gde se oni nalaze (da li su urbanim ili ruralnim sredinama, kako to utiče na njihov život).
- Komunicirajte sa publikom, postavljate im ankete i učite o njima od njh samih.
- Uvek odgovarajte na sva pitanja koja vam stižu u DM, komentare i gradite odnos sa kupcima.
- Pokažite da vam je stalo do kupaca – niko ne voli da posluje sa ljudima i biznisima kojima nije stalo do kupaca.
- Budite transparentni i slobodni da pomognete svojim potencijalnim kupcima bez novčane nadoknade, na taj način gradite poverenje kod kupaca.
- Sakupite testemonijale i obratite pažnju na povratne informacije vaših prethodnih kupaca (da li su zadovoljni, ako jesu šta je tome rezultovalo i time se služite u internet marketingu).
Ukoliko ne umete da odredite ove stavke, to je sasvim okej. Moji saradnici i ja možemo za vas uslužno kreirati strategiju za profesionalno vođenje društevenih mreža, plan aktivnosti, plan sadržaja i pomoći vam da odredite ko su vaši kupci.
3. Sadržaj je zakon! Kreirajte sadržaj za društvene mreže koji je koristan vašim kupcima
Svaku objavu koju kreirate za svoju publiku je neophodno da dobro osmilite i njome pomognete na neki način svojim kupcima.
Kada kažem „pomognete“, pod time podrazumevam da vaša objava:
- edukuje
- motiviše
- inspiriše
- zabavlja
I da ne bude zabune pa da neko kaže „ali moja delatnost je dosadna, kako da kreiram edukativan sadržaj za sportsku obuću?!“ Veoma jednostavno! Osmislite reels u kom ćete biti kreativni, zabavni, napravite carousel objavu sa urbanim odevnim kombinacijama sa vašom obućom i slično. Dakle, za svaki tip proizvoda može da se osmisli dobar sadržaj, samo je bitno da budete otvoreni za eksperimentisanje i pokušate da se predstavite u drugačijem svetlu.
Naravno, nije ni svaki tip delatnosti za instagram. Nekada se profesionalno vođenje društvenih mreža ne svodi na samo jednu platformu i ono ne podrazumeva kreiranje sadržaja za svaku društvenu mrežu po svaku cenu. Evo nekih primera u kom pravcu da razmišljate:
- Ako je vaš posao B2B, dominirajte na LinkedIn-u. Pišite svoje stručno mišljenje, delite korisne savete kroz statuse ili carousel, komunicirajte sa ljudima, širite mrežu konekcija i budite u toku sa dešavanjima.
- Imate internet prodavnicu (ecommerce) i želite da dođete do kupaca? Iskočite iz kutije i svojim kreativnim i vrhunskim vizualima pokupite kupce Facebook reklamama.
- Prodajete edukaciju, trener ste ili promovišete digitalne usluge? Instagram i TikTok su vrhunske platforme za vas. Kroz carousel objave, reels, IGTV ili tiktokove delite korisne savete, edukujte ljude, na šaljiv način im donesite neke uopštene situacije koje se vezuju za vašu delatnost i kupci će početi da vam veruju. Zašto je ovo važno? Pa kad nam neko veruje, želeće i da nam plati.
- Nekada društvene mreže nisu jednostavno za naš biznis. E tu na scenu stupa google! Treba ti vodoinstalater, bravar ili šlep služba? Sigurno nećeš na instagramu kucati „vodoinstalater Novi Sad“, nego ćeš otići na google i kliknuti na prvi rezultat. Dakle, kod nekih biznisa je važnije biti prisutan ovde, nego na instagramu.
Dakle, nije samo reč sadržaja nego i platforme na kojoj radiš, odnosno vrste biznisa koji imaš iza sebe.
Kada shvatite na koji način onljan platforme funkcionišu, neophodno je da procenite koja je najbolja za vaš biznis i aktivirate se na njoj.
Stara poslovica kaže da je najbolje drvo posaditi pre 10 godina, ali ako to tada niste uradili, prvi sledeći trenutak za to je sada 😉
Želite da kroz sadržaj kod publike gradite autoritet, poverenje i prepoznatljivost? Kontaktirajte me i postaraću se za to da na internetu svoj biznis predstavite u najboljem svetlu.
Cena vođenja društvenih mreža na domaćem tržištu
Cena vođenja društvenih mreža u Srbiji, ali i u regionu predstavlja varijablu na koju mnogo stvari utiče. Kao i u svakoj uslužnoj delatnosti, jasno nam je da se cene kreću od 20 do 2000 evra. Ipak, da biste najbolje odredili cenu, odnosno najbolje pronašli dobar fit za vaš biznis potrebno je da u obzir uzmete sledeće aspekte:
- šta je sve uključeno u ponudu (nije isto ako neko klikće dugme boost i ako neko postavlja celu prodajnu strategiju)
- šta je sve potrebno vašem biznisu da bi ga unapredili
- koliko neko ima iskustva u datoj oblasti
- da li osoba koja vodi posao ima dokazane rezultate iza sebe?
- koliko neko vrednuje svoj rad i utrošeno vreme
- da li vas vodi agencija koja ima zaposlene, frilenser ili komšijin mali sa drugog sprata
Sve ovo kada se uzme u obzir, dolazi do kreiranja cene. Ja lično, svaku ponudu personalizujem prema potrebama klijenata i kod mene za ove stvari nema fiksnih cena. Ukoliko ste zainteresovani da vam moja ekipa i ja vodimo marketing na društvenim mrežama, budite slobodni da nam pošaljete upit.
4. Ne budite previše napadni sa prodajom
Spamovanje i „polivanje“ kupaca nebitnim informacijama su tehnike koje su zastarele i odavno ne rade posao, posebno ne na internetu. Ljudima je dosta da ih zasipamo samo prodajnim reklamama i jasno im dajemo do znanja da nam je u interesu samo njihov novac.
Kupac želi da se oseti bitnim, da oseti da o njemu brinemo, da stvori dublju konekciju sa nama i, ono što provlačim kroz ceo tekst, da nam veruje! A kako dolazimo do toga? Pa tako što ga ne davimo samo sa prodajom.
Iskoristiću priliku da ovde pokažem profil mojih klijenata, koji svoj posao rade kvalitetno, posvećeno i sa puno ljubavi, koji imaju mnoštvo zadovoljnih kupaca, a gotovo da svoje usluge ne nude uopšte.
Ovo je profil @suljabrothers.fitness iza koga stoje Zlaja, Žeks i moja malenkost. Dobar tim koji je napravio odlične rezultate!
5. Iskoristite video kao vid promocije usluga i proizvoda
Nekada fotografije i izdizajnirani flajeri nisu dovoljni da se nešto proda. Zapravo, gotovo da takve stvari uopšte i ne prodaju..
Osim ukoliko se ne bavite retargetingom i svoje reklame puštate ljudima koji su već posetili vaše prodajne kanale, ovaj tip sadržaja će im biti dosadan i svakako neće raditi dovoljno dobar posao.
Sigurno ste bar jednom videli reklamu za Vimeo create, Masterclass, Click up ili Wix.. Kako oni to rade? Pa kroz originalan, upečatljiv i kreativan video zaista visokog kvaliteta.
Predstavite svoj proizvod ili uslugu na takav način, i sigurno ćete ostati upamćeni!
„A šta ako gradimo lični brend, kao npr. predavači engleskog jezika?“
Tim pre trebate da počnete sa snimanjem! Snimajte lekcije, postavljate pitanja, uključite se u lajvove.. ljudi se vezuju za ljude, ne za vizuale i upravo iz tog razloga je daleko efikasnije ako prikazujete sebe, svoj lik, pričate tako da ljudi čuju i navinku se na vaš glas i ton komunikacije. I da, ovde mislim na bukvalno svaki deo gde možete da se snimite – reels, tiktok, story, igtv..
6. Video je efikasan, ali ne puštajte fotke niz vodu
Profesionalno vođenje društvenih mreža iziskuje strategiju, planiranje i prilagođen pristup svakoj delatnosti. U tom smislu, važno je napomenuti da fotografije ne smete zapostavljati, posebno ukoliko je vaš biznis vizualan i prezentuje nešto što je zaista estetski lepo.
Ovde ću za primer uzeti jedan veoma interesantan muzej koji je svojim fotografijama na društvenim mrežama svojim kupcima objasnio zašto trebaju da ih posete – u pitanju je muzej za selfi fotografije!
Da li je potrebno da se bilo šta dodatno kaže? Ja smatram da nije, a verujem ni vi.. poruka koju šalju je jasna, i ona kaže – dođite da napravite najbolje instagram fotke ikada!
7. Povežite se sa svojom publikom i pokažite razumevanje
Ukoliko želite da vaš biznis izgleda hladno, sterilno i odbojno za kupce, onda nemojte da gradite odnos sa njima.. a ako vam to nije cilj, onda se fokusirajte za njih i budite spremni da vam kupci pritrče i pomognu u razvoju biznisa.
I da, naravno da vam neće svako nov ko dođe na vaše profile verovati u startu, zato je važno da budete aktivni i pokažete novim ljudima da vam je stalo do svakog kupca.
A kako se to radi? Kroz komunikaciju sa njima, asistencije, besplatne vebinare (ukoliko poslujete onlajn), ankete itd.
Nemojte da se krijete iza dizajniranih vizuala, slike savršenstva (osim ako ne prodajete neki veoma skup proizvod) i hladne komunikacije. Ljudima je potrebno da osete kako su jednaki i kako njihove reči znače.
Evo nekoliko primera kako da upravo taj osećaj postignete:
- repostujte story kada vas neko označi
- podelite tuđu objavu i dajte joj reči podrške
- komentarišite objave svojih pratilaca sa značajnim komentarima
- retvitujte tuđe tvitove
- Zakačite kvalitetan komentar na vrh vaše stranice (dajte ljudima kredibilitet)
- Sa vremena na vreme ispričajte priču
8. Iskoristite pun potencijal alata za profesionalno vođenje društvenih mreža
Kada donese odluku da želite da unapredite svoj biznis pomoću digitalnih platforma, važno je koristiti adekvatne alate, kako bi taj posao bio što lakši i što efikasniji. U ovom poslu su organizacija i planiranje ključne stvari na koje moramo da obratimo pažnju, a da bismo bili organizovani i mogli da isplaniramo sve što je potrebno, ne smemo se opterećivati rutinskim stvarima (kao što je npr. kada ćemo i kako objaviti neku objavu).
Način na koji ja lično funkcionišem sa klijentima, i kako uvek savetujem klijente da se radi je da se sve aktivnosti na društvenim mrežama planiraju minimalno mesec, a poželjno je čak i 3 meseca unapred. A evo i zašto:
Sadržaj koji plasirmao na društvenim mrežama je tu da kupce održava u kontaktu sa biznisom i da gradi poverenje (krajnji cilj je svakako prodaja), zato je mnogo važnije odabrati adekvatan sadržaj nego samo objavljivati radi reda. Da bismo mogli da osmislimo adekvatan sadržaj, potrebno je da budemo rasterećeni zadataka koje ne moramo da radimo, te je iz tog razloga važno da sve ove korake isplaniramo unapred.
Evo nekoliko alata koji su provereno dobri za pripreme mesečnih planova i organizaciju objava na mesečnom (ili dužem) nivou:
- Facebook creator studio (business suite) – preko njega možete zakazivati na fejsu i instagramu foto objave, carousel objave, video objave, IGTV pa čak i story
- Buffer – ovde možete zakazivati objave koje će ići na nekoliko platformi – FB, Insta, Pinterest, LinkedIN i Twitter
- Canva – osim dizajna, canva je udružila snage sa instagramom i sada je zakazivanje moguće i pomoću njihovog servisa
- Hootsuite – radi isto kao buffer, samo je dodatna prednost što pored svih navedenih mreža na raspolaganju imate i YouTube
Ovi alait će vam pomoći da planirate sve unapred, organizujete svoje marketing aktivnosti i da se ne osećate zagušeno ili preokupirano zbog obaveza koje donosi profesionalno vođenje društvenih mreža.
NAPOMENA: Uvek može da se dogodi da neki od ovih alata „zapne“, zato oredite 2 dana u nedelji (kod mene su to ponedeljak i četvrtak) u kojima ćete proveravati da li su sve objave izašle i kakve rezultate su donele.
9. Kreirajte zatvorenu Facebook grupu
Koji je bolji način da okupite najveće fanove nego da kreirate zatvorenu grupu za probran krug ljudi?
Facebook grupa je uvek dobrodošla za sve ljude koji su spremni da dodatno investiraju svoje vreme učeći od vas, čitajući ili gledajući vaš „premium“ sadržaj i konstatno budu u dodiru sa vama. Ove ljude zovemo „pravi fanovi“, a oni su tu da razvoj našeg brenda podržavaju u svakoj fazi.
Osim što na okupu imate grupu zagrejanih kupaca, FB grupa je tu da dodatno gradi poverenje i povezanost među ljudima, da učvrsti vašu zajednicu i iz nje proizilaze kvalitetni ambasadori vašeg brenda.
Koje su prednosti Facebook grupe:
- Povećavanje prometa ljudi na vašem sadržaju (ti ljudi uvek prvi kliknu)
- Lakši način da promovišete svoje usluge i proizvode bez previše nuđenja i prodaje
- Direktna komunikacija sa kupcima (zarad građenja odnosa i istraživanja)
- Prikupljanje i građenje baze mail adresa
- Razvijanje biznisa i povećanje prometa
I dalje niste sigurni da vam je FB grupa potrebna? Pročitajte ovaj deo još jednom i trk na fejs da je kreirate!
10. Neophodno je raditi dobru promociju
Čak i da imate spremnu strategiju, kreirate najbolji sadržaj na svetu i zaista razumete svoje kupce, ukoliko niko ne može to da vidi onda smo „džaba krečili“.
Da se to ne bi dogodilo, potrebno je da promovišemo naš sadržaj.
Iako na prvu loptu promocije deluju agresivno, ukoliko promovišete koristan sadržaj kupci će bez problema početi da ga konzumiraju, bez osećaja zagušenja (jer ne nudite konstantno) i napetosti.
Kakve aktivnosti su neophodne da biste došli do novih ljudi?
- Promovišite svoj sadržaj na više različitih platformi
- Koristite zajednice i FB grupe kako biste ostavili svoj trag
- Saražujte sa influenserima i kolegama (konkurentima) iz industrije
- Organizujte darivanja (ovde budite veoma pažljivi i dobro pročitajte pravila, klizav je teren i ne sme da se sponzoriše bilo šta)
- Prebacujte pratioce sa jedne platforme na drugu (npr. ako vas puno ljudi prati na YouTube-u a malo na Instagramu, pozivajte ljude da dođu na insta profil)
- Dobri stari boost! Šalu na stranu, promocija „hladnoj publici“ je okej i deo je svake prodajne strategije. Slobodno sponzorišite vaše objave, uz napomenu da ovde trebate da odredite ko su vam kupci i precizno reklamirate. Publika od 6 miliona profila je nekada preširoka, malo je suzite po interesovanjima i navikama vaših potencijalnih kupaca.
- Nekada društvene mreže nisu dovoljne, ali je zato tu Google! Iskoristite SEO (optimizacija za pretragu, kako biste se što bolje prikazali na prvoj stranici gugla) ili Google Ads (reklame za google pretragu) kako bi vaš sadržaj stigao do pravih ljudi.
11. Pratite trendove na društvenim mrežama i prilagođavajte se promenama
Da bismo uvek mogli da razumemo šta je korisnicima važno i potrebno, potrebno je da budemo ispred drugih i pratimo šta je u trendu na društvenim mrežama. Dakle, nije dovoljno da samo objavljujemo sadržaj, ili samo objavljujemo kvalitetan sadržaj, već i da taj sadržaj prati dešavanja na digitalnom nebu.
U tom konekstu, evo spiska aktivnosti koji trenutno zaista rade dobar posao:
- Uživo uključenja sa ljudima iz industrije i uživo odgovaranje na pitanja kupaca (live Q&A)
- Insta story su nešto što je neophodno da bi nam rezultati bili dobri! Posebno ukoliko imamo lice koje će da komunicira iza profila i snima se..
- Čet botovi i aplikacije za konverzaciju sa kupcima su sve popularnije i primena im je izuzetno korisna.
- Infulenseri su uvek dobar odabir, samo je važno kako birate influensera (nije svako koga prati puno ljudi za vas – da bi reklama od strane influensera bila uspešna, potrebno je da ga prate vaši potencijalni kupci. Uvek je bolje manji influenser sa vašom ciljnom grupom nego milionski auditorijum u kom nema vaših kupaca)
- AR i VR marketing su po meni i dalje daleko, ali svakako imaju potencijal koji treba iskoristiti dok su u razvoju.
Šta zaključujemo?
Zaključak je veoma jednostavan i kratak – da bi animiralni i osvojili kupce, potrebno je da nam oni veruju i da sa nama izgrade kvalitetnu i čvrstu povezanost, a praćenjem ovih stavki ćete to sigurno moći da ostvarite.
Ukoliko vam ovo sve ipak zvuči previše komplikovano, ili nemate vremena da se bavite profesionalnim viđenjem društvenih mreža, ja to mogu raditi za vas. Budite slobodni da me kontaktirate i grupa mladih, energičnih i stučnih ljudi će vašem biznisu na internetu doneti prepoznatljivost, povernje i nove potencijalne kupce.