Internet marketing – kompletan vodič za početnike

Internet marketing je definitivno postao svakodnevnica mnogih biznisa, a u ovom blogu sam svim početnicima u marketingu i preduznetnicima koji su na početku svog digitalnog putovanja objasnio šta sve mogu da pronađu u njegovim oblastima.
internet marketing djordje banjai

Tabela sadržaja

Šta je prvo što ti padne na pamet kada pomisliš na internet marketing? Da li su to baneri na nekom portalu, bust na instagramu ili vođenje svog ličnog bloga? Da li te pojam “internet marketing” zbunjuje i nisi siguran šta tačno od njega da očekuješ. Pažljivo pročitaj ovaj tekst i siguran sam da će ti se svaka nedoumica oko digitalnog marketinga ukloniti.

Osnove internet marketinga i zašto je bitan

Kada je reč o internet marketingu, gore sam spomenuo nekoliko potpuno različitih termina koji nas sve usmeravaju na jednu stvar, a to je oglašavanje na internetu. Bilo da si aktivan na bilo kom od navedenih segmenata, time negde na internetu pozicioniraš svoj brend pa samim tim i koristiš mogućnosti koje ti internet marketing pruža. Internet marketing zapravo predstavlja jedan veliki mozaik, koji čeka da ga sklopiš i korišćenjem adekvatnih tehnika i platformi (koje su pogodne za promociju tvog biznisa) i time postigneš maksimalne rezultate.

Neka kraća definicija toga bi bila da bi internet marketing bio svaka promotivna aktivnost koju imaš na bilo kojoj onlajn platformi, nevezano da li je ona u tvom vlasništvu ili nije.

Međutim, nije poenta da samo to ukratko napišem, već i da ti objasnim kako zapravo na internet marketing trebaš da gledaš, koji su zapravo benefiti koji te u njemu očekuju i na kraju šta je sve potrebno da bi ga iskoristio na adekvatan način.

Takođe, veoma je važno razumeti da u godini u kojoj živimo internet marketing predstavlja jednu od ključnih stavki svakog biznisa, bez obzira na to da li su oni mikro, mali, srednji ili na nivou korporacije. Nije važno da li ti je biznis orijentisan ka B2C ili B2B prodaji, da li prodaješ specifične, usko targetovane proizvode ili je proizvod šire potrošnje, za svakoga postoji mesto pod internet marketing suncem i kroz adekvatan pristup i dobru strategiju lako možeš doći do novih kupaca (što je i suština svega ovoga). 

Šta sve spada u internet reklamiranje

Sada kada nam je jasno da je pred vama mozaik mogućnosti, prećićemo svaku od njih polako, jednu po jednu. 

U internet reklamiranje spadaju sledeće stavke:

  • Search engine marketing (SEM) – reklamiranje na internet pretraživaču (plaćeno ili organsko)
  • Social media marketing (SMM) – reklamiranje na društvenim mrežama
  • Pay per click marketing (PPC) – plaćanje reklama prema određenim ciljevima i ostvarenim rezultatima
  • Content marketing – marketing kroz sadržaj (npr. kroz tekstove ili banere na nekim portalima)
  • Email Marketing – oglašavanje putem emailova
  • Online networking – povezivanje sa ljudima i kreiranje zajednice istomišljenika i potencijalnih kupaca

SEARCH ENGINE MARKETING (SEM)

SEM predstavlja bilo koji oblik reklamiranja na internet pretraživaču. Dakle, nebitno je da li ste uključili Google reklame ili ste pisali blog koji se optimizuje prema određenim ključnim rečima.

Postoji unutrašnja podela kada je SEM u pitanju i ona se deli na 2 kategorije u internet marketingu.

  • Plaćena reklama
  • Besplatna reklama

Ukoliko želiš da postigneš brze rezultate, i za određene ključne reči, npr. “Premium hrana za francuske buldoge” ciljaš da se izlistavaš kao prvi rezultat, to možeš postići pomoću Google Ads kampanja. Uz dobro istraživanje tržišta, adekvatne ključne reči i dobru optimizaciju budžeta u kampanjama možeš postići zaista zavidne rezultate. Ukoliko bi ovo poredili sa nekim sportom, Google Ads bi bio sprint!

Sa druge strane, za SEO ne moraš Guglu ništa da plaćaš i u tom smislu je on besplatan. Dakle, ukoliko je Google Ads spring, SEO je maraton (i to poprilično dug).Ono što je neophodno razumeti kod SEO-a u internet marketingu je to da je ovo investicija na duže staze i da se svi potrebni rezultati vide dosta kasnije. A kako SEO radi? 

Pre svega je potrebno da imate sajt koji će biti tako izrađe i optimizovan da se dobro rangira u internet pretrazi. A kako se to postiže? Fokusiranjem na određene fraze i ključne reči koje korisnici, tvoji potencijalni kupci svakodnevno pretražuju. Da bi u svemu tome uspeo, neophodno je temeljno istraživanje konkurencije, tržišta i dobra veština u pisanju tekstova koji će biti razumni vašoj ciljnoj grupi, jer se na taj način gradi poverenje.

Načini na koji se SEO radi:

  • Tehnički SEO (optimizacija samog sajta)
  • Link building – prikupljanje linkova koji svoje čitaoce usmeracaju na tvoj sajt

Kada je najbolje koristiti SEM u internet marketingu?

  • Ukoliko tvoj biznis rešava neki urgentan problem (npr vodoinstalater ili bravar)
  • Kada tvoj biznis rešava neko hitno pitanje (npr. Lekarski pregled, zubar. Servis za automobil pre tehničkog pregleda
  • Za biznise koji su bitni, ali nisu hitni (npr. Fitnes instruktor ili prodaja bele tehnike)ć

MARKETING NA DRUŠTVENIM MREŽAMA – SOCIAL MEDIA MARKETING (SMM)

Verujem da ovde nema potrebe raditi neki prevelik i spektakularan uvod. Činjenica je da trenutno, u svetu društvene mreže koristi 4 milijarde ljudi, što je direktan pokazatelj da je pažnja korisnika usmerena na onlajn i da uz dobru strategiju na društvenim mrežama lako možemo doći do kupaca.

Marketing na društvenim mrežama podrazumeva kako plaćene, tako i besplatne promocije koje kroz različit sadržaj mogu da ostvare rezultate kod publike, a cela suština ovih aktivnosti je pre svega stvaranje poverenja, razvijanje odnosa sa kupcima (prodaja će svakako doći čim kupac počne da ti veruje) i ništa manje važno, dolazak do novih ljudi!

Ako doseg do ljudi podelimo na besplatan i plaćen (kroz reklame), platforme možemo podeliti na sledeći način:

  • LinkedIn, TikTok i Instagram reels (platforme gde preovladava besplatan, organski saobraćaj)
  • Facebook + instagram (platforme gde su plaćene reklame u velikoj meri prisutne).

Ono što je na posletku veoma važno da shvatimo je nike svaka društvena mreža za svaki biznis!

Prosto nije sve za svakoga, zato istraži koje platforme koriste ljudi iz tvoje niše i tamo budi aktivan.

PPC MARKETING 

PPC marketing u bukvalnom prevodu reči i skraćenice znači marketing koji se plaća po klikovima. Međutim, od nastanka naziva ovog termina do danas, marketari su ovaj nazim pripojili svim reklamama koje se plaćaju po nekom ostvarenom cilju (klikovi na link, pregled proizvoda, dodavanje u korpu, završena kupovina na sajtu, uzimanje maila ili ostvarivanje bilo kojih drugih konverzija).

Neka moderna definicija ovog termina bi bila da PPC marketing predstavlja plaćeno oglašavnaje u kom oglašivač kroz plaćeno oglašavanje dođu do svoje ciljne grupe, a sve sa ciljem ostvarivanja gore pomenutih konverzija. U zavisnosti od platforme na kojoj se oglašavamo, bilo da su u pitanju Facebook ili Google, kampanje podešavamo po različitim ciljevima i na različite načine pokušavamo da dopremo do kupaca.

Kada neko kaže PPC reklamiranje, konkretno misli na vođenje reklama u okviru dve velike platforme:

  • Facebook
  • Google

Ukoliko se okrenete prema Facebook-u, u okviru PPC oglasa mogu se pronaći kampanje sa prodajnim i drugim ciljevima.

Ako se kampanje rade sa prodajnim ciljevima, onda se uglavnom podešavaju:

  • Conversion kampanje
  • Catalogue sales kampanje
  • Store traffic kampanje

Preostale kampanje koje ti FB nudi se po nekom pravilu svrstavaju u display advertajzing, a one se dele na:

  • Traffic kampanje – povećanje klikova i poseta na sajtu
  • Engagement kampanje – kampanje za povećanje interakcija (slabo utiče na prodaju)
  • App installs kampanje – podizanje broja instalacija mobilnih aplikacija
  • Video views kampanje – povećanje broja pregleda na klipovima unutar FB-a i Instagrama
  • Lead generation kampanje – oglasi sa ciljem prikupljanja lidova (npr kampanje za prikupljanje mailova)
  • Messages kampanje – ovde je cilj povećanje prodaje ili interakcije sa kupcima kroz poruke
  • Brand awareness ili reach kampanje – povećanje vidljivosti objava ili brenda

Svakak od ovih kampanja ima svoju ulogu u okviru sales funnela (prodajnog levka) ali je važno da se levak postavi kako treba. 

Primer levka:

Za primer ću uzeti da prodaješ preparate za kosu. Početak levka bi bio da kroz neki blog o savetima za kosu zagrevaš potencijalne kupce i dovodiš ih na sajt. Nakon toga, u tom blogu suptilno treba prikazati neke od proizvoda sa sajta koji su izlistani u ponudi sajta. Drugi korak u levku bi bio da se napiše blog na temu top 10 preparata za negu kose koji rešavaju baš specifičan problem – naravno, blog je sačinjen od već suptilno pomenutih proizvoda koje imaš u ponudi. Sledeći korak bi bio puštanje reklama baš tih proizvoda ljudima koji su bili na drugom blogu (dakle, radi se retargeting). Četvrti korak je za ljude koji nisu kupili a posetili su stranice proizvoda. Za njih treba da pripremiš neku posebnu ponudu koja će biti vremenski ograničena ili na bilo koji način može da istekne (npr. istek zaliha). Na taj način već upoznate i zagrejane kupce dodatno stimulišeš da kupuju i da ne čekaju previše (plašiš ih da će propustiti dobru ponudu).

Ako se osvrnemo na Google reklame, i tu se PPC reklame dele na 2 kategorije:

  • Search kampanje
  • Display kampanje

Google search kampanje u internet marketingu se odnose na reklame koje se korisnicima prikazuju nakon što u pretraživaču guglaju određene ključne reči. Primer “vodoinstalater novi beograd”

Nakon što sam u pretrazi ukucao ključnu reč, ovo je rezultat koji mi je prvi izašao. Dakle, u slučaju nužde, kada ti pukne cev a živiš u Beogradu, postoji ozbiljna šansa da ćeš pozvati baš ovog majstora i da će on rešavati tvoj problem, jer baš i nemaš vremena da se previše baviš pronalaženjem nekog povoljnijeg.

Pored Google-a, ovakve reklame mogu da se puštaju i za Bing pretraživač, ali je on veoma slabo zastupljen i nema široku u potrebu koliko i Google.

Kada su u pitanju display reklame, one se odnose na sve one kampanje koje se usputno prikazuju korisnicima dok koriste internet na bilo koji način. 

Da malo pojasnim kroz primere, display kampanja bi bila npr. Video reklama koja bi ti se prikazala dok gledaš video na YouTube-u, baner koji bi ti se pokazao na nekom sajtu itd.

Dakle, to su reklame koje te presreću dok nešto radiš, dok ti search kampanje izlaze kada nešto ciljano pretražuješ.

I sad se postavlja ono pitanje – šta je isplativije kada se pravi internet marketing strategija oglašavanja?

Iskreno, tu mnogo zavisi od toga šta prodaješ i kakvi su ti ciljevi. Ako nudiš usluge koje instant rešavaju neki gorući problem, 1/1 ti savetuje search kampanje. Ako je publiku potrebno zagrejati i kreirati prodajni levak sa više koraka, tada je moj savet kombinovati ova 2 načina reklamiranja na internetu.

EMAIL MARKETING

O ovom pojmu neću previše pričati, već ću ti samo reći da email marketing način da oglašavaš svoje proizvode ili usluge kroz mailove. Ovaj oblik oglašavanja predstavlja odličan način za prikupljanje novih lidova i kreiranje dobrih fanela. U odnosu na marketing na društvenim režama i guglu, kroz email marketing možeš biti dosta direktan i otvoren po pitanju prodaje, jer ljudi koji su ti dali mail na neki način očekuju da će od tebe videti neku ponudu.

Mnogi marketari su godinama unazad pričali kako je email marketing mrtav i kako od njega više nema vajde. Ja se ne bih sa time složio.. Iskreno, ako mene pitaš, email marketing je moćan koliko je uvek i bio, možda čak i više nego pre, samo se promenuo i sada zahteva da se radi na daleko ozbiljnijem nivou.

Najbolji način za prikupljanje mailova za tvoju email listu je kroz lid magnete u kojima će ti potencijalni kupac svojevoljno dati mail adresu sa ciljem dobijanja nešto za uzvrat.
Npr. neko ti ostavi mail i za uzvrat dobija pozvin na besplatan webinar zatvorenog tipa, besplatan ebook sa njemu korisnim informacijama itd.

MARKETING KROZ SADRŽAJ – CONTENT MARKETING

Content marketing zapravo predstavlja promociju koja se služi kvalitetnim sadržajem i koja za cilj ima sticanje poverenja kod potencijalnih kupaca i generisanje novih lidova koji predstavljaju nove potencijalne kupce.

Ukratko, u content marketing spadaju sledeće aktivnosti:

  • Pisanje blogova koji se objavljuju na vašem sajtu
  • Pisanje gostujućih blogova na drugim sajtovima
  • PR objave i saopštenja koja šaljete medijima i portalima da pišu o vama (ovo može biti i besplatno, ali i plaćeno)
  • Lead magneti (gore sam naveo primere kako izgledaju neki od lead magenta)
  • Priprema kvalitetnog sadržaja za YouTube
  • Priprema kvalitetnog sadržaja za društvene mreže (npr za Instagram)

Moja kompletna strategija na instagramu je usmerena isključivo na content marketing i on sam po sebi generiše velik broj upita, lidova i na kraju klijenata.

Ukoliko te zanima šta je sve potrebno za profesionalno vođenje društvenih mreža, to možeš pročitati na mom blogu, a ako tražiš nekoga ko će to raditi uslužno za tebe, moj stručni tim i ja ćemo biti voljni da te saslužamo. Kontaktiraj nas.

REKLAMIRANJE KROZ ONLJAN ZAJEDNICE

Evo još jednog super primera kako možeš potpuno besplatno da izgradiš svoj brend i reklamiraš se na internetu.
U poslednje vreme sve su češće pojave zatvorenih grupa, koje su osmišljene sa ciljem da okupe ljude iz određene niše, oko određene teme i na taj način im pruži mogućnost da o dilemama, idejama i problemima komuniciraju sa svojim istomišljenicima (ili bar ljudima koji su u srodnoj temi).

Tu se javljaju veliki broj zatovrenih grupa na linkedinu i facebooku, a pored toga pojavljuju se profesionalni forumi i sajtovi koji se zasnivaju na Q&A (pitanja i odgovri) sistemu, kao što je Quora.

Sve što treba da uradiš je da pronađeš grupu koja je okupila ljude kojima baš ti možeš rešiti neki probblem i nakon toga budeš što aktivniji u njoj. Deli savete, odgovaraj na pitanja, pomozi članovima – nemoj da te mrzi!

Zbog FB grupe marketing za početnike sam u roku od 3 meseca uspeo da prikupim preko 5 klijenata a da nisam ni imao za cilj da bilo šta prodajem, moje prisustvo i korisni saveti su ljudima bili dovoljni da me kontaktiraju.

Nauči da razmišljaš kao marketar

Okej, sada znaš koje sve mogućnosti postoje i kakve sve usluge možeš da očekuješ kada je u pitanju internet marketing. Ako ovo čitaš iz ugla preduzetnika koji svoj biznis želi da oglašava na internetu, verovatno  razumeš su ti za uspešnu kampanju neophodni bar sajt i sigurno još jedna ili dve od gore navedenih usluga, ako ne sve koje sam pobrojao. Dakle, razumeš kako na to gleda jedan marketar, a sada ću ti dodatno pojasniti zbog čega je to tako.

Sada ćemo se staviti u kožu mojih kolega i mene, pre nego što krenemo da sprovodimo marketinške aktivnosti.

  • Potrebno je da znamo sve bitne informacije o biznisu koji promovišemo
  • Moramo da budemo upoznati sa time kako biznis radi i koje su prednosti i slabosti (poželjno je uraditi SWOT analizu)
  • Na osnovu analize treba postaviti ciljeve
  • Moramo znati kome se obraćamo kad prodajemo
  • Potrebno je odrediti gde je najbolje plasirati kampanje
  • Moramo da znamo šta nudimo (kakav je proizvod, koje benefite donosi kupcima)
  • Moramo da pratimo isplativost reklame, jer u suprotnom, klijent jako lako menja agenciju

Ako bih nastavio da nabrajam, ceo tekst bi se sveo na ovu sekciju i neko bi pomislio da sam uzeo da pišem ovaj blog kako bih kukao i oslobio se frustracija. Međutim, ovo je zaista tako (barem kod kolega koji svoj posao rade odgovorno).

Sve ovo što sam napisao se radi sa jednim jedinim ciljem, da bi klijentu unapredili poslovanje. A šta će mu unaprediti poslovanje? POVEĆANJE PRODAJE USLUGA I PROZVODA!

Dakle, ukoliko hoćeš da razmišljaš kao marketar, potrebno je da razumeš da je nama iz marketinga cilj da klijentu podignemo promet, i zato je veoma važno da klijent savete i ideje prihvata bez preteranog razmišljanja (ukoliko se to uklapa u budžet, naravno).

Kako da znam koje usluge mi trebaju?

Jednostavno je, samo razmišljaj kao marektar! Postavi sebi jedno kratko pitanje: „Gde moji kupci pretražuju/kupuju proizvode i usluge poput mojih?

Ako prodaješ nešto što je vizuelno, atraktivno i lepo, verovatno sve kreće na Instagramu! Instagram je vizuelna platforma, pa je i samom proizvodu mesto za promociju baš ona. Međutim, Instagram sam po sebi često nije dovoljan, pa ti je uz njega potreban i sajt. Da se razumemo, u Srbiji i dalje šljaka „cena u DM“ tehnika prodaje, međutim i tome će pre ili kasnije doći kraj, pa smatram da je bolje podići sajt na vreme i ne lupati glavu oko ovoga kasnije. Pored toga, sajt je neophodan zbog sticanja poverenja, a kad je već prisutan, nije loše raditi i SEO, posebno ako prodaješ nešto što je specifično i u određenoj niši (npr. prodaješ akvarijume za poslovne prostore). U roku od 3 minuta smo došli od 0 do 3 internet marketing segmenta u kojima tvoj biznis treba da bude prisutan.

Ako prodaješ neke usluge koje nisu vizualne, ali su neophodne tada ti je definitivno mesto na google-u. Opet, bez sajta nema ništa, jer realno, šta ćeš onda da oglašavaš i rangiraš? Tu su potrebni sajt, SEO, PPC.. zbog SEO-a ti trebaju i blogovi, znači potreban je i Content marketing – opet, 3 ili 4 segment na koja se treba fokusirati.

Ako radiš neku b2b prodaju npr. prodaješ team building aranžmane, realno je da ti je biznis prisutan na LinkedIn-u. Opet, bez sajta nema ništa, jer će svako nakon tvoje objave otići na sajt da vidi šta nudiš i na kraju, velik broj njih će samo da gugla „team bulding beograd cena“. Na slici ispod ćeš videti kako ljudi UBIJAJU sa PPC-om, a ispod njih se nalazi još nekoliko dobro optimizovanih rezultata, koje možeš da proveriš tako što ćeš izguglati navedeni termin.

Ako ovaj tekst čitaš kao moj budući kolega, ili kolega koji se ovim već bavi a u potrazi je za dodatnim znanjem, želim samo da ti kažem da si na pravom putu da ostvariš vrhunske rezultate. Odluči koja oblast te najviše interesuje i istresi internet iz gaća! Samo je YT prepun korisnog i besplatnog sadržaja koji će te naučiti da svoj posao radiš bolje nego pre.

Koraci pri učenju internet marketinga

U ovom delu neću previše da te davim, već ću ti narativno dati neophodne korake kojima da se krećeš ukoliko želiš da upoznaš internet marketing iz najboljeg ugla.

  • Odluči koja od navedenih delatnosti ti deluje najinteresantnije i kreni polako da je izučavaš
  • Potraži besplantu edukaciju na YouTube-u ili društvenim mrežama
  • Kupi neke kurseve za koje veruješ da će ti pokazati neophodne osnove za start
  • Osmisli svoj projekat i pokreni se!
  • Praksa
  • Sve što naučiš na kursu isprobaj na svom projektu, testiraj i vežbaj
  • Praksa
  • Poveži se sa ljudima, razmeni znanja i iskustva sa njima (uči na tuđim greškama)
  • Praksa
  • Nakon što izvežbaš određene stvari, zamoli prijatelje i porodicu da te preporuče svojim poznanicima da radiš za njih po simboličnoj ceni. Inače ja sam stava da je nekada bolje raditi besplatno nego za mali novac. Ako radiš za malo para, dobijaš etiketu „jeftine radne snage“, dok ako radiš besplatno sa ciljem sticanja znanja i portfolia, uvek možeš da presečeš i naplatiš koliko vredi. Mnogo je lakše naplatiti pun iznos odmah, nego prvo dati nižu cenu pa je podizati!
  • Praksa
  • Praksa..
  • Praksa…
  • E onda još edukacije, i još prakse

Neću da izmišljam rupu na saksiji i ovome pišem 1000 reči, najvažniji korak u učenju internet marketinga je praktičan rad. Sve što naučiš samo u teoriji ćeš brže zaboraviti nego što si zapamtio.

5 tehnika internet marketinga pomoću kojih ćete se istaći na tržištu

Da bi došao do novih lidova i potencijalnih klijenata, nije dovoljno da samo budeš prisutan i da se uklapaš u masu svojih konkurenata. Tada je potrebno da se na neki način izdvojiš, jer ćeš jedino tako skrenuti pažnju na sebe, svoj biznis i brend.

A kako se to postiže onlajn? Da bi ti internet marketing bio efikasan i da bi uspeo da se istakneš na tržištu, potrebno je da uradiš sledeće stavke:

  • Kreiraš USP (unique selling proposition)
  • Na tržištu ponudiš rešenja za probleme koje tvoja ciljna grupa ima
  • Imaš prepoznatljiv vizualni identitet
  • Istakneš zadovoljne kupce i njihove testemonijale
  • Da budeš prisutan na tržištu

1. Šta je USP i zašto je on važan u internet marketingu?

USP (unique selling proposition/point) predstavlja način na koji će se tvoj biznis, isticanjem nekih unikatnih segmenata tvog poslovanja istaći u odnosu na tvoje konkurente i zbog kojih će te tvoja publika prepoznati. On uglavnom predstavlja rečenicu, slogan koji ostavlja upečatljiv utisak na potencijalnog kupca, a da bi ona bila što efikasnija

Primer za dobar USP, kursevi za web dizajn programa “LevelAp”

“Kompletan wordpress kurs – od početnika, do prve prodaje!”

Jednostavan, efikasan i precizan – USP koji jasno svim potencijalnim kupcima komunicira šta u njemu mogu da pronađu i šta ih tu sve očekuje. Milan, inače osnivač programa, je ovde jasno definisao po čemu se razlikuje, a to je da osim što će te naučiti kako da uradiš sajt, naučiće te kako i da ga prodaš! (što se uči u retko kom kursu za bilo koju oblast u digitalnom marketingu, uglavnom se sve zasniva na tehničkim informacijama).

USP bi zapravo trebao da predstavlja dobro forumilsan slogan koji će jasno iskomunicirati ono po čemu se baš ti izdavajaš u moru drugih ljudi, a da bi on bio “uspešan” potrebno je da ga konstantno koristiš u svojoj komunikaciji sa publikom, kako bi se sa njim što boje upoznali i navikli se na njega.

2. Ponudi rešenje za probleme tvojih kupaca

Internet marketing je veoma jednostavan i zasniva se na osnovnim principima prodaje.

Kada ljudi nešto kupuju? Kada im je to nešto potrebno! Shodno tome, nije neophodno da izmišljaš toplu vodu i na tržište donosiš neki inovativan proizvod u koji verujete ti i nekoliko tvojih prijatelja. 

Kada je Fil Najt, osnivač kompanije “Nike” krenuo sa prodajom prvih “Tajgers” patika za trčanje, prepoznao je da je sportistima i trkačima, atletičarima potrebna kvalitetna, lagana obuća koja će im omogućiti da budu brži, efikasniji i da će lakše moći da trče u tome (jer je i sam bio trkač).

Nema više žuljeva, smanjen broj povreda, patika je jeftinija od konkurenta (tada je Adidas dominirao američkim tržištem) itd. Dakle, Fil Najt je ovim potezom rešio problem određene niše, koja se kasnije širila.

Kada je Stiv Džobs predstavio prvi mackbook air, koji je stao u malo širi koverat, pokazao je ljudima rešenje za njihov problem, a to je da prenosni računari više ne mogu da budu teški, glomazni i da je zapravo stigla revolucija sa laptop računarima. Nema više tegljenja teških torbi, gomile kablova, punjača – sve je jednostavno, lako i odgovora na probleme koji su kupci do tada imali.

Zamisli da su Fil Najt i Stiv Džobs u periodu kada su izbacili revolucionarna, nova rešenja imali internet marketing, ovakav kakav je danas, kao opciju za promovisanje svojih proizvoda?

Jasno ti je da bi rezultati bili astronoskih razmera, ali su oni i bez toga napavili imepriju.

3. Zašto je vizualni identitet potreban u internet marketing strategiji?

Šta je ono što čovek najlakše zapadne za oko? Kad je nešto vizualno skladno, lepo i organizovano. U ljudskoj prirodi je da pozitivno reaguje na ovakve stvari, pa je u skladu sa time potrebno da i vaši kanali na društvenim mrežama budu dobro organizovani, brendirani, i prepoznatljivi.

Da bi nešto bilo brendirano i prepozntaljivo, u vizualnom identitetu je neophodno da postoji grafički standard koji podrazumeva brend boje, fontove, način na koji se upotebljava vaš logotip itd.

Sve ovo utiče na to da se sa tvojim brendom stvara dublja povezanost i prepoznatljivost.

Na ličnom primeru sam osetio moć brendinga kada mi je stigao velik broj poruka u kojima su mi pratioci rekli da su u supermarketima videli kampanje za određeni proizvod u kojima se pojavila plava boja, slična onoj koja se u tom trenutku nalazila na mojim objavama. Onog momenta kada ljudi krenu tvoj brend da povezuju sa stvarima koje usputno vide u svakodnevnom životu je trenutak kada si siguran da radiš dobru stvar za svoj brend.

4. Isticanje iskustava zadovoljnih kupaca je od velike važnosti

Kome ćeš pre da poveruješ, prodavcu koji hvali svoj proizvod i tvrdi da rešava neki problem, ili kupcu koji je zadovoljan kupovinom? Šta god ti sad ovde pomislio, realno je da ćeš pre odreagovati na dobru preporuku nego na prodavca koji zna šta treba da ti kaže kako bi ti se dopao proizvod.

Isto važi i kada je internet marketing u pitanju! Kada ti neko dođe na facebook stranicu, instagram profil ili sajt, jedna od ključnih stvari koja će ti pomoći da prodaš usluge ili proizvode su testemonijali, recenzije zadovoljnih kupaca. 

Veoma je važno da testemoniijali budu zaista realni, u kojima se jasno vidi kakvo je iskustvo u saradnji sa tobom, da li si pouzdan i kvalitetan, šta od tebe može da se očekuje itd.

Primeri testemonijala:

  • Top prodavac, sve preporukeloš testimonial,
    kupcu ovo ne odaje neke informacije. U Srbiji ovo još uvek radi posao jer tržište nije razvijeno, ali su ljudi sve manje poverljivi ka ovakvim recenzijama.
  • Đorđe je pouzdan saradnik koji je skoro trostruko uvećao promet našeg webshopa u roku od 7 meseci. Posebno nam se sviđa što je tačan, organizovan i poštuje zadate rokove. O svemu smo bili na vreme obavešteni i konstantno smo imali uvid u to šta se radi na našem marketing planu, pa nismo morali skoro ništa ni da ga pitamo. Milina je raditi sa osobom koja nam je omogućila da uopšte ne moramo da se bavimo stvarima za koje znamo da nisu u našem domenu, a kojima smo ranije silom prilika morali da se bavimo. – dobar testimonial.
    Ovo je primer jednog od testemonijala koje su mi poslali aktivni klijenti kojima radimo povećanje prodaje i profesionalno vođenje društvenih mreža. Klijent je veoma jasno objasnio koje benefite biznisi dobijaju u saradnji sa mojim timom i svakom vlasniku biznisa koji ima ovakve želje ili probleme je ovo signal u kom mogu, ako ništa drugo, bar da se raspitaju za uslove u saradnji i cenu.

5. Za dobru internet marketing strategiju je potrebno da budeš prisutan!

Česta greška mnogih biznisa u ovoj godini je što, nažalost i dalje nisu prisutni na Google-u ili društvenim mrežama. Najčešći izgovor koji sam za to čuo je „moj biznis nije za internet“. U startu je važno napomenuti da internet marketing nisu samo vođenje instagram profila i facebook oglašavanje. Internet marketing je, kao što sam već gore naveo, skup svih promotivnih aktivnosti koje možete raditi onlajn.

U skladu sa time, potrebno je da pronaći platformu gde je tvoj biznis prikladno reklamirati i baciti se u promotivne aktivnosti.

Čime god da se baviš, sadržaj koji isporučuješ svojoj publici treba da bude koristan, kreativan i da publici donosi neku vrstu vrednosti, odnosno treba da ih edukuje, inspiriše ili zabavi. Nemoj se plašiti da podeliš savet, jer niko to neće uraditi kao što bi ti, ko je ekspert u svom poslu, uradio tako.

Primer – Ako imaš kozmetički salon i make up artist si, slobodno snimi video u kom ćeš objasniti kako se pravi smokey eyes efekat koji se uklapa sa određenim trendovima i odevnim kombinacijama. Devojka koja prvi put to gleda, pa čak i da sve preslikava od tebe nema šanse da će se tako našminkati. Sa druge strane, to što pokazuješ svoje umeće klijentima uliva poverenje i angažovaće tebe da ih uslužno šninkaš.

Najbolje tehnike internet marketinga za mala preduzeća

I dobro, ja sam ti do sada ovde dao veliku količinu informacija, ali se uvek postavlja ono pitanje „odakle početi?“

Ako si vlasnik malog preduzeća, internet marketing strategija treba da se formira na osnovu tvoje delatnosti, ponude i vrste poslovanja.

Ako se biznis deli prema delatnosti, potrebno je da odrediš da li tvoja delatnost rešava urgentan, hitan ili manje hitan problem.

  • urgentan problem – šlep služba, bravar, vodoinstalater itd. ; dakle sve ono što mora da se reši odmah i gde čovek ne pita šta košta (ako ti stane auto na nekom putovanju moraš odmah da se šlepaš, ako izgubiš ključeve moraš odmah da uđeš u kuću ili automobil, ako pukne cev mora odmah da se reaguje da ne nastane veća havarija itd.)
  • hitan problem – lekar specijalista, zubar, servis za automobil itd. ; dakle sve ono što je hitno rešavati, ali se neće rešiti u trenutku (ako ti treba pregled kod očnog lekara, nećeš ga zakazati u ponoć, ako auto treba da se popravi želiš što pre to da središ ali tražiš nekog proverenog itd.)
  • manje hitan problem – kupovina tehnike, angažovanje fitnes trenera ; ovo se odnosi na važne probleme ali se bez ova plaćanja mogu odložiti (ako ti se pokvari TV možeš da preživiš nekoliko dana bez njega, ako želiš da smršaš možeš prvo malo samostalno da treniraš pre nego što angažuješ trenera itd.)
  • ne rešava problem, samo je nice to have – kupovina odeće, igračaka, nameštaja itd. ; dakle, ovde se ne fokusiraš na problem nego na pozitivne emocije koje čovek ima kada priušti sebi ove stvari. I da se razumemo, ne kažem da loš krevet nije problem koji treba da se reši, samo nije gorući i ne kupuje se impulsivno.

Kada odrediš u koju kategoriju spada tvoj biznis, tada ćeš lakše odrediti platformu na kojoj trebaš da budeš prisutan.

Urgentnim problemima je mesto na google-u, znači treba ti sajt + SEO, da se ljudima brzo pojaviš u pretrazi (ove stvari se ne traže na društvenim mrežama).

Hitni problemi se takođe pretražuju na google-u, tako da je i ovde savet da se fokusirate na sajt + SEO, ali je ovde poželjno biti prisutan i na društvenim mrežama.

Kod problema koji nisu hitni ljudi vole da razgledaju, pa ovde zavisi puno od toga šta prodaješ. Ako nudiš nešto vizualno, npr usluge grafičkog dizajna, fitnes koučing i mentorstvo, edukaciju za biznis itd. neophodno je da budeš prisutan na Instagramu i Fejsu. Ako prodaješ proizvode koji nisu preterano vizuelni, npr belu tehniku ili gume za automobile, ovo je već znak da trebaš da budeš na guglu.

Nice to have stvari su u najvećem broju slučajeva vizuelne, pa je u skladu sa time logično da ih prikazuješ tamo gde ljudi to gledaju – instagram, facebook, pinterest, tiktok itd.

Takođe, ako imaš mali biznis koji je na početku siguran sam da nemaš neke velike budžete, zato je neophodno da maksimalno iskoristiš potencijal društvenih mreža na kojima je moguće ostvariti velik organski domet (reach), i postepeno uključiti plaćeno oglašavanje.

Takođe, ukoliko si vlasnik malog biznisa koji je na početku, vrlo je verovatno da ćeš se na početku internet marketing aktivnostima bavti baš ti, tvoj partner, rođak ili eventualno komšijin mali koji ume nešto na kompijuteru. Ovde je od ključnog značaja da bilo ko od vas, to radi što je moguće kvalitetnije, a to je jedino moguće ukoliko konstatno ulažete u znanje.

Baš za tebe, koji si vlasnik malog biznisa, marketar početnik ili komšijin mali, sam pripremio ebook prepun kvalitetnih, korisnih i odmah primenljivih saveta koji će te od A do Š naučiti kako da postaviš strategiju za internet marketing. Pročitaj više o tome i poruči svoj priručnik.

Internet ili tradicionalni marketing

Iako mnogi ljudi na našim prostorima i dalje to ne mogu da prihvate, era marketinga u tradicionalnim medijima je prošla i internet marketing već duže vreme zapravo drži većinski deo oglašivačkog prostora. Ono što nam je internet ponudio u odnosu tradicionalne medije je precizna merljivost, daleko širi spektar mogućnosti koji uvek ide u skladu sa biznisima koje vodimo i ono najvažnije – cenu!

Nekada je za jednu sekundu televizijskog spota bilo potrebno na hiljade evra koje, na kraju dana, ipak nismo mogli da ispratimo. Efikasnost tog reklamiranja nije bila merljiva i nikada nismo mogli sa sigurnošću da znamo šta dobijamo tim oglašavanjem.

Ista priča važi za banere u novinama, radijsku reklamu a po najviše za bilborde. Sve ovo je bilo korisno ukoli smo tražili dobru brend avernes kampanju, mežutim prodaja je najviše zavisila od osobe koja bi se potencijalnom kupcu javila na telefon ili je primila u prodavnicu.

Kada bi u ovoj godini umesto TV reklame ili zakupa 10 bilborda, uložio novac u internet marketing, otvorile bi ti se sledeće mogućnosti:

  • mogao bi da znaš koliko ti je tačno novca potrebno za jednu prodaju
  • možeš precizno da targetuješ samo tvoje potencijalne kupce
  • za određenu cifru uvek znaš koliko će ljudi videti tvoju reklamu
  • na raspolaganju ti je retargeting
  • lakše možeš da skaliraš biznis
  • Svi podaci su odmah vidljivi i sve možeš brzo da analiziraš
  • + svi ostali benefiti koje sam gore u tekstu naveo.

I da me ne razume neko pogrešno, bilbordi, TV reklame, radijske reklame pa čak i baneri u novinama su okej, dokle god se za njih izdvaja manji budžet od onog koji se ulaže u digital.

Da li ti je potreban kurs?

Kada je reč o edukaciji, postoje dve škole i dva čvrsta verovanja ljudi u ovoj oblasti. Prva kategorija je ona kategorija koja čvrsto veruje u to da sve što trebaš da znaš o internet marketingu možeš da pronađeš na google-u, yt-u i po forumima i da uz dovoljno upornosti, radoznalosti i entuzijazma sve možeš samostalno da savladaš. Najčešće ćeš videti komentare po fb grupama „šta će ti kurs, idi guglaj i snađi se“ što je stav koji zaista poštujem, izmeđuostalog i meni je pomogao, ali ne smemo zanemariti jednu veoma važnu činjenicu – da su kursevi tu sa razlogom.

Veliki problem početnika u gotovo svakom poslu glasi ovako: „Od čega uopšte da počnem da učim„, a dodatni problem u svemu tome je činjenica da je internet prepun pogrešnih informacija. Početnik, koji do sada nije imao dodira sa bilo kojom stručnom temom te informacije ne može da razvrsta! Na taj način se dolazi do još većeg problema, jer neko krene da uči pogrešno.

Ukoliko si došao na ovaj blog kao početnik, moja topla preporuka je da detaljno istražiš kakvih sve kurseva ima na tržištu, nađeš proverenog predavača koji ti najbolje „leži“ za slušanje i kreneš da se edukuješ. To je jedini siguran put da nećeš učiti pogrešno i poprimiti mnoštvo dezinformacija.

Dodatna prednost kurseva je ta da ti je neko svo potrebno znanje skupio na jedno mesto. Time ti štediš svoje vreme, ne moraš da bauljaš i tražiš stvari na 3 različite strane.

Naravno, treba negovati naviku guglanja. Kada naiđeš na neki specifiač problem, uvek prvo guglaj pa tek onda pitaj nekoga za savet, jer ćeš kroz tu pretragu usputno naučiti stvari kojima se ne nadaš i koje ne tražiš. Nema ni u kursevima baš svih potrebnih informacija, ali početnicima pružaju ogromnu prednost jer je sve na jednom mestu, ima svoj tok i plastično je objašnjeno.

Često postavljena pitanja

1.Šta će meni digitalni marketing?

  • Iskreno, ako planiraš da imaš stabilan biznis koji funkcioniše bez problema u narednih 20 godina ovo je oblast o kojoj ozbiljno trebaš da razmišljaš. Neću da te plašim, niti da zvučim napadno, ali reklame „od usta do usta“ i na lokalnim radio stanicama više ne rade neki, bogzna kakav posao.

2. Da li internet marketing zaista može da mi pomogne?

  • Naravno da može! Samo je važno da se odredi adekvatna platforma na kojoj želiš da se reklamiraš. Nije svaka platforma za svakoga, zato je najbolje da angažuješ nekoga ko će ti pomoći da se oglašvaš na najbolji mogući način.

3. Kakve benefite ja imam od ovog troška?

  • Odgovor na ovo pitanje leži u tekstu koji se nalazi iznad. Nemam dovoljno mesta da bih ovde odogvorio na to pitanje 😉

4. Da li je internet marketing trošak ili investicija?

  • Investicija – ako na internet marketing gledaš kao na trošak biznis ti je osuđen na „lošu sreću“. Sve što radiš zarad poboljšanja vidljivosti, prodaje i razvoja brenda je dugoročna investicija u kvalitetno poslovanje.

5. Koja je cena digitalnog marketinga?

  • Cena zavisi od mnogo faktora. Šta ti je potrebno, koliko dugo želiš da ti neko to radi, ko će to uopšte raditi, da li je ta osoba kvalifikovana i koliko, kakvo iskustvo ima, kakav joj je portfolio itd. Zlatno pravilo određivanja cene je „koliko para toliko i muzike“.

6. Da li će mi se internet marketing isplatiti?

  • Svakako da hoće, ali nema instant rezultata. Nekome se aktivno ulaganje u marketing isplati tek posle 6 ili 12 meseci, a nekome već posle 3 nedelje. Ovde nema pravila, i na to svaki preduzetnik treba da bude spreman.

7. Svi su na instagramu, da li i meni treba instagram?

  • Verovatno je da ti treba, osim ako baš ne radiš nešto što ljudi neće tražiti na instagramu nego na nekoj drugoj platformi (npr. šlep služba ili bravar..)

8. Da li mi je potreban sajt?

9. Facebook je mrtav, šta ću tamo?

  • Ovo je dezinformacija koja je potekla od velikog odliva mladih sa facebook-a na instagram, a sve to u cilju bega od roditelja koji su ih dodavali na profilima i komentarisali im fotografije. Facebook nije mrtav, velik broj potrošača ga koristi, platežno su sposobno i sa facebook-a završavaju u prodavnicama gde troše novac. Velika bi bila greška ne iskoristiti sve potencijale koje vam nudi facebook reklamiranje.

10. Da li je tiktok za klince?

  • TikTok nije samo za klince! Istina je da ih je na početko ove platforme bilo najviše, što je donekle bilo i očekivano jer su upravo ti klinci najprilagodljiviji i oni su ti koji „provale“ mrežu koja će postati trend. TikTok funkcioniše po sistemu interesovanja – ukoliko lajkuješ neku vrstu sadržaja (npr. stendap komediju) već posle nekoliko dana će ti tiktok prikazivati samo takav sadržaj. Prilagodi svoje marketing aktivnosti njegovoj platformi i sigurno ćeš doći do pravih ljudi.

11. Da li može da se postavi brend na osnovu instagram marketinga?

12. Šta mi se više isplati, sajt ili instagram?

  • Da li ti se više isplati da jedeš meso ili krompir? Odgovor zavisi od toga šta je tvoj cilj i šta želiš time da postigneš,a činjenica je da najbolje idu u paru (nemoj da se ljutiš ako si vegan, nisam imao adekvatniju metaforu <3). Kada imaš sajt, otvara se čitav set novih marketinških mogućnosti koje imaš na raspolaganju, dok samo uz instagram to nemaš.

13. Šta na instagramu najbolje prodaje?

14. Koliki mi je budžet potreban za plaćene promocije?

  • Kada računaš budžet uvek uzmi u obzir da će, šta god da prodaješ, jedna prodaja da te košta 10-15% od vrednosti proizvoda i usluge. Ako ti je target 100 prodaja, 100x pomnoži 15% od vrednosti onoga što nudiš i to neka ti bude mesečni budžet. Nemoj ovoga slepo da se držiš, može biti više, ali i manje, nema precizne formule.

15. Da li je mesec dana dovoljno za uspešnu kampanju na društevnim mrežama?

  • Ako je kampanja kratoročna, onda je dovoljno i manje. Međutim, kratkoročne kampanje često donose i takve rezultate, zato je moj savet da se kampanje uvek rade segmentirano, na duže staze i da se svaki korak pažljivo isplanira unapred.

16. Koliko dugo moramo da sarađujemo pre nego što ja vidim prve rezultate?

  • Neko je rođen pod srećnom zvezdom pa dobije sedmicu na lotou. Neko igra loto 30 godina i nije dobio više od 500 dinara. U marketingu može a se desi da ti se posreći i da dobiješ vrhunske rezultate posle 10 dana kampanje, ali ne može da se dogodi da ga radiš 3 godine i da ne osetiš njegov efekat. Kada pripremam ponude za svoje klijente, kvalitetne i realne rezultate uvek predvidim između 3 i 6 meseci saradnje. Sve pre toga je iz mog ugla dobro, a sve nakon je povod za detaljnu analizu, istraživanje i unapređivanje marketing aktivnosti.

17. Koja je najveća greška koju ljudi prave kada je u pitanju internet marketing?

  • Najveća greška koju ljudi prave je da ih nema onlajn. Ako izuzmemo to, svakako je najveća greška raditi bez plana, ciljeva i precizno postavljene strategije. Dobra strategija štedi energiju, vreme i novac a na kraju zbog nje najbrže dolazimo do rezultata.

FAQ

Koji su dobri primeri internet marketing kampanja?

 

Kada bih na ovo pitanje pojedinačno odgovorio, ovaj blog bi imao milion reči - ali bukvalno. Internet je prepun kvalitetnih i dobrih primera za marketing. A kako baš ti da ga prepoznaš?

Pođi od sebe! Obrati pažnju na to kakve kampanje ti skreću pažnju, bude emociju.. da li klikćeš na njih, da li te intrigiraju? Da li imaš potrebu da nakon pogledanog oglasa kupiš to što te je negde na netu ulovilo?

Kada odgovoriš na sva ova pitanja, mnogo lakše će ti biti da zaključiš šta ima smisla.

 

Kako se kreira dobra internet marketing strategija?

Da bi se napravila dobra strategija za internet marketing pre svega treba znati koji oblik aktivnosti i koja platforma najviše odgovaraju našem biznisu. Nakon što to znamo, potrebno je uraditi detaljno istraživanje, postaviti avatara, osmisliti ceo koncept, kreirati vizualni identitet i plan marketing aktivnosti.

Kako postati internet marketing ekspert?

Rad i učenje. Dugi niz godina. Ukoliko radite marketing agencijama, najviše ćete naučiti tako što ćete ih menjati - time menjate okruženje, učite nove procedure i upoznajete ljude sa različitim veštinama.

Koje su prednosti internet marketinga?

  • Merljivost
  • Analiza tržišta
  • Lako skaliranje prodaje
  • Mogućnost dolaska do velikog broja ljudi
  • Cene
  • I još mnogo toga - piše sve gore ;)

Autor

STRUČNJAK ZA DIGITALNI MARKETING

Digitalnim marketingom se bavim više od 6 godina i u svojoj dosadašnjoj karijeri sam imao prilike da radim sa nekim od vodećih regionalnih i međunarodnih, korporativnih klijenata.